• Guldbarn

Babyhängmatta?

Funderar på en babyhängmatta. Jag ska ju ha bebis snart och vill ha möjligheten att lägga ifrån mig barnet, när det behövs. Eftersom jag har en liten kille på 2 år, så vill jag ju inte lägga ner bebis på golvet när man tex ska laga mat. Så jag funderar på en babyhängmatta. Som man kan fästa med krok i taket. Tänkte att man kunde ha typ 1 krok i vart rum, för att förflytta om så behövs.

Har hittat den här:

www.losandes.se/yayita-baby-haengmatta-p-2.html

Någon som har provat den här?

Men har ni några andra förslag på en baby hängmatta eller hur man gör en? Vad tror ni, är det någon som använt sig av en babyhängmatta?

• Svar på tråden Babyhängmatta?
  • Hannis82

tycker det låter läskigt med en hängmatta... tänk om storebror råkar dra tag i den o bebisen ramlar ur Förvånad

• Freiya

jag håller med hannis82, man vet ju själv hur lätt man trillar ur en hängmatta, hehe.

• milimina

har inte testat men skulle nog tycka det är bekvämare med en babysitter, så slipper man göra hål i taket också babyn på bilden ser ju ut att sitta/ligga precis som i en babysitter. det finns ju flera olika modeller av såna, bl a ställbara som kommer en bra bit över golvet och där man kan ha fullt liggläge. vi har en sån och en klassisk men den ställbara har helt klart blivit mest använd.

ncss in progress...
  • Ell

Jag kan nog hellre tipsa om en liten bärbar babykorg istället! Enkelt och smidigt att förflytta mellan rummen och du kan lätt gunga barnet i korgen för att den ska somna. Jag hittade en jättefin korg på www.simpleworld.se  kolla här:

¨¨¨¨Wille-bullen¨¨¨¨
  • Plutte78

Nice, en sån skulle jag me vilja ha

• Guldbarn

Men jag har en babysitter. Poängen med en babyhängmatta är ju att få bort bebis från golvet där storebror allt för lätt kan komma åt. Då blir heller inte babykorg ett alternativ. Och hängmattan hade ju ett bälte/säkerhetspänne, just så att babyn inte ska kunna trilla ur.

Ok, ingen mer som har en sådan? Eller som har använt sin sjal till att göra en hängmatta?

• Ell

Guldbarn: Korgen kan lätt ställas på ett bord eller i soffan etc. om du inte vill ha den på golvet. Då bebisen är så liten när den använder korgen är ju det ingen fara att ställa korgen på bordet etc. Hoppas ni hittar en bra lösning hur ni än gör!

¨¨¨¨Wille-bullen¨¨¨¨
  • Guldbarn

Ell: Nej, det skulle jag aldrig riskera, att Julian skulle kunna råka dra ner korgen från bordet. Det är ett jätte bra alternativ när man inte har småbarn sen innan, men annars är det ju lite farligt. Men tack för tipset.

Anledningen till att jag dessutom är så intresserad av en hängmatta, är för att det känns ergonomiskt för bebisen och jag såg alla ha hängmattor till sina bebisar, ute i byarna i Thailand. Såg så mysigt och var verkligem praktiskt, när kvinnorna inte kunde bära bebisen.

• Panter tanten

Verkar vara ett bra alt tycker jag jag kunde alldri lägga min tös på golv eller i en sitter hon blev tvärilsk =) når hon var stor nog fick hon hoppgunga då blev det tvärtom jag fick nästan inte ta ur henne =) Prova och lär storebror att inte putta så går det nog. (jag ska nog prova på kommande tack för tippset =)

• JRo

TS
    Vi hade en vanlig hängstol, som ju nästan ser ut som den du har tittat på. Vi var lite för snåla att köpa nåt med en så begränsad användningstid. Denna kan vi ju själva använda till sommaren. Vår var av ihopflätad tamp så vi spännde faktiskt bara ett skärp runt midjan på lille bebisen, så satt/låg han jättebra på en filt där. Precis som ni hissade vi upp honom för att storasyster inte skulle komma åt honom. I ca tre månader gillade han att ligga där och titta på leksakerna vi hängde upp åt honom, sen blev det allt för intressant vad storasyster gjorde på golvet under honom, som han inte kunde se, så då ville han hellre ligga på golvet. Så då blev det till att vakta istället...
    Framför allt var det skönt att ha den inom bekvämt räckhåll från soffan, då kunde man sitta och titta på tv och gunga honom när han slumrade på kvällen. Först vid fem månader började han somna för natten före elva.
    Lycka till!

• BirgittaR

Ville bara säga att det såg jättemysigt ut, och praktiskt just när man har större syskon som ska peta dra i bebben.

Hade köpt direkt!!!

• milimina

aha då förstår jag lite bättre, du vill alltså hänga bebisen en bra bit upp? jag skulle nog testa med sjalen först, om du har sjal? det blir iallafall billigare, tills man vet om man gillar det. eller göra som jro, köpa en vanlig och ha bebisen i den, och så använda den själv sen.

ncss in progress...
Svar på tråden Babyhängmatta?