• Charlotte87

Roccutan

Har fått det utskrivet av hudläkarn men det är ju så mkt biverkningar med medicinen...
    har ni blitt bättre av medicinen & vad har ni fått för biverkningar???

vet inte ens om jag vill börja äta detta pga alla biverkningar....

• Svar på tråden Roccutan
  • Jambosana

Jag blev helt bra av den.
    Fick torra läppar och torr hud. Det är allt.

• Anonym (El Cheapo)

Har också fått den. Den var extremt effektiv, finnarna bara smälte bort. Fick samma biverkningar som Jambosana. Det var aningen irriterande med alla krämer och Lipsyl-missbruk, men det var det värt!

• Jambosana

Inga ärr, mina finar gick inåt och satt som bölder under huden liksom. Jag började märka resultat efter ca 2 månader.

Först blossade allt upp så det såg värre ut, sen gick det tillbaka och efter 3-4 månader var allt borta.

Nu har jag jättefin hy. Går alltid utan täckande smink (foundation etc.), vilket var helt otänkbart förut. Det är så skönt att inte behöva bry sig om om en finne syns eller ej och alltid ha värsta necessären med sig med täckstift och puder etc. och springa och kontrollera om man är knallröd någonstans.

• Anonym

Jag hade samma biverkningar som Jambosana, och det fungerade ungefär likadant. Jag tyckte att det var värt det, bara att köpa hem big-pack Fenuril eller annan mjukgörande kräm.

Men... Ett drygt halvår efter avslutad behandling kom finnarna tillbaka och var lika vidriga som förut. Så med andra ord så funkade inte Roaccutan för mig. Tyvärr.

• Beccibus

Jag åt Roaccutan när jag var tonåring och de första månaderna var hemskt jobbiga. Extremt torr hud och massa finnar. Men när finnarna läkt ut så kändes det bättre och jag var finnfri i flera år. Nu som vuxen har jag fått tillbaka mina acneproblem och ska på en aha behandling och kemisk peeling så får vi se vart det leder. Jag har hört att finnar kan bero på en bakterieinfektion som kan behandlas med antibiotika. Detta är min nya lösning på problemet. Jag vill inte äta roaccutan någon mer gång på grund av att jag o min man planerar barn. Roaccutan kan ju ge fosterskador.
    Jag får känslan att medicinen ligger kvar i kroppen långt efter man slutar äta den.
    Jag hörde just nu på tv om en nytt receptfritt medel som heter Basivon mot acne, det ska jag kolla upp.
    Lycka till!

• Charlotte87

har prova basiron.det hjälper inte ..inte mot mig i allafall men alla är ju olika & så beror det ng på hur mkt man har..
    lycka till & jag gör ett försör i allafall..

• Pannkakan82

Jag var också orolig för biverkning innan jag började med Roaccutan, efter allt man läst i foldern man får med medicinen.. men jag har bara fått torra läppar, inte alls farligt torr hud i ansiktet, och lite muskelvärk emellanåt. Finnarna blossade upp mer efter ett tag, men mest på ryggen, där jag inte haft några förut. :) Fick äta den kanske 2 månader innan den började hjälpa helt. Nu har jag ca 2 månaders behandling kvar.
    Hade stora invändiga finnar, som blev bölder. Dom har inte kommit sen jag började med medicinen, det är mest nån liten finne bara ibland.

• Charlotte87

okej..
    jag ska i allafall göra ett försök.

blir ni röd/lila i hudne där ni har finnar/haft finnar?

Svar på tråden Roccutan