• Aenglamark

Vad för bil skall jag köpa?

Vi behöver bil! Bilen skall man kunna få in en barnvagn i (såklart) LÄTT, kanske t.om en tvillingvagn. Prislappen... Runt 30-40k. Airbags, viktigt. Bensinförbrukning, ganska viktigt också. Reservdelar, ganska viktigt. Ja, ni förstår (förhoppningsvis).
    Själv så är mina kunskaper vaga inom bilar etc. Men kanske nån som kan tipsa vad som är bra/inte bra?

Tack på förhand

• Svar på tråden Vad för bil skall jag köpa?
  • Tvillingfarsa

30-40k då är det väl inte lika lätt att få tag i en med airbags men Volvo 850 då?

Själv kör jag på en Toyota Camry den gick på 20k bara men den är grymt bra om man har tvillingar för kombiutrymmet är sanslöst stort.

Har funderingar på att skaffa en Toyota Avensis sen när vi ska uppgradera oss. Den är efterföljaren till Camry kombin men kanske inte är fullt lika stor men den får duga.

Mitt tips dock är att skaffa en Toyota Camry kombi den är rätt dyr att ha men satan vad den sväljer. Storhandla med tvillingvagnen, ungar och två vuxna är inga problem.

-V- Älskar Nathalie och Isabell -V-
  • Eightball

Jag köpte nyligen en Toyota Avensis -01. Det har airbags överallt känns det som. Den sväljer bra med last också, hade volvo 745 förut och den va väl lite större i lastutrymmet men drog dubbelt så mycket soppa också. Jag fick ge 91000 för Toyotan och då va serviceboken fullstämplad och den har gått 11700mil. Kanonköp tycker jag speciellt vad det gäller bensinförbrukningen. Bilen drog halv tank från Enköping till Växjö.

• cruZZe

Aenglamark: För den prislappen får du nog nöja med dig med något äldre bil utan airbags och en del mekande som följd. Ibland tjänar man på att lägga på lite pengar på prislappen. Men titta efter en SAAB 900se årsmodell 95 eller nyare (94:orna hade problem med framvagnsstag). Det är en bekväm bil med gott om utrymme för barnvagn.

• Aenglamark

Drar volvo allmänt mycket i soppa?

• cruZZe

Aenglamark: Ja både Volvo och SAAB är generellt ganska törstiga om man jämför i de prisklasserna gentemot tes Toyota osv. Ska du tex titta på en 850 så drar en GLT (170hk) mkt mindre soppa än en GL/GLE (140hk) då den lilla motorn får jobba hårdare med en ganska tung bil.

• Aenglamark

"Ska du tex titta på en 850 så drar en GLT (170hk) mkt mindre soppa än en GL/GLE (140hk)"

Och på svenska blir det? :)

• Dad

Det betyder att 850 GLT har 170 hästkrafter och drar mindre bensin än en 850 GL/GLE som har 140 hästkrafter. Tänk på att Volvo inte är speciellt bensinsnåla överlag.

Men sätter man säkerheten framför ekonomin så är det ett utmärkt val. Har sett vad som händer med en stillastående Opel Kadett kombi när en Saab 900 brakade in i den i 30km/h. Opeln blev skrot pga knäckt ram. Tänk vad som hade hänt med lite mer fart!

Volvo 850 är säker och har trygga vägegenskaper jämfört med de bakhjulsdrivna volvosarna.

• Aenglamark

Ok, tack för förklaringen.
    Är det någon stor skillnad på bil (hur mycket reparationskostnader/reservdelar osv man måste lägga ut) om man går ifrån prisklass 30-40k till 40-50k?

• Tvillingfarsa

Svårt att säga, jag menar du kan ju ha flax och hitta en bil för 30k som inte kostar dig någon verkstadskostnad alls.

Själv är jag rätt nöjd med min Camry som jag köpte för 22k och har sedan dess haft den inne på verkstad för att renovera handbromsen(Var medveten om att den tog rätt kasst när jag köpte den. Men annars har den gått som en klocka vilket är rätt vanligt med Toyota.

-V- Älskar Nathalie och Isabell -V-
Svar på tråden Vad för bil skall jag köpa?