• Bernermorsan

IKEA kök, erfarenheter?

Någon med erfarenhet av IKEA kök? Är det bra? Har ni andvänt deras tjänster vad gäller mätning rivning av gamla köket, montering, kakling etc? Vad kostar allt sådant? Är det enkelt att fixa själv? Hur tycker ni deras pogram köksplanerare är?

Jag har suttit i helgen och planerat vårt nya kök. Tycker det var jättekul. Men sen har vi tagit ett hörnväggskåp. På 3D bilden ser det ut som om de skåpen på sidorna om ligger omlott, konstigt. Känns ju lite tufft att få allt rätt vad gäller måttningen passbitar etc. Men allt måste väl gå att fixa i efterhand också om man gör ett eller flera misstag. Verkar ju väldigt billigt ialf själva luckor skåp etc. Tycker dock inte de har ngr bra diskbänkar. Väljer jag en sådan lägger den dit en bänkskiva under också. Gäller ju att få alltsådant rätt med tanke på vattenkran, avlopp etc.

Vad är era erfarenheter?

Kan ju sägas att varken jag eller min man är direkt händig, så vi får nog slänga ut X antal tusen extra för hjälp.

• Svar på tråden IKEA kök, erfarenheter?
  • vision42

Hej!

Använder Ikea mycket i mitt jobb och tycker deras kök är kanon... helt klart prisvärt.

Monterar självklart många andra märken och har haft mycket problem med kvalité och leveranser så det är inte alltid man får bättre för pengarna.

Med detta säger jag självklat inte att Ikea är bäst men helt klart prisvärt...

Har därimot ingen erfarenhet av deras ritguide föredrar tumstock och papper

Förstod inte riktigt det sista du skrev med diskbänken ?

//Thomas

• Dundermamman

Vi har IKEA-kök och det är jag själv som helt och hållet har ritat och planerat vårt kök med hjälp av planeringsverktyget! Och tänka sig, planeringen höll även i verkligheten, vi är jättenöjda! Maken har gjort allt arbete själv, bilder finns i mitt galleri

• Bernermorsan

Få se om jag lyckas få iväg detta inlägg har strulat rejält för mig idag.

Ang diskbänken så är det i ritprogramet som den automatisk lägger dit en bänkskiva under diskbänken man väljer. Sen vill jag ha en diskbänk med en rejäldiskbänk inte bara hoarna. Fast antar att det bara går att kolla hos andra leverantörer. Annars får man kanske spara den vi har idag för då vet man ju att måtten stämmer. Lite bekväm kanske man får vara. Fast gör man allt annant nytt vill man väl även ha den ny. Vi får se. Men prisvärt värkar det ialf vara på IKEA.
    Får väl ta sig en tur till IKEA och diskutera igenom våra "drömmar".
    Vi har massor som måste fixas innan då vi ska flytta ut matplatsen till nuvarande vardagsrummet (kommer då få ett gigantiskt kök och matplats) och sätta upp vägg där och stänga till vissa dörrar och öppna upp ny dörr, bygga om altan till vardagsrumm etc etc. Men visst tusan är det kul att drömma och planera. Men man vill ju gärna att allt ska hända NU!

• Tussan05

Låte som en bra nde för er att åka till IKEA och prata. De har personal på varuhuset som hjälper dig med din planering. Vi var där och skissade ihop med en ur personalen. Är dock inte alls i inköpsstadiet än utan i planering som du.

Lycka till och uppdatera gärna!

• antons bejb

vi har IKEA-kök o är jättenöjda! ritade själva och så hade vi en kompis som jobbade på kök på ikea o hjälpte till.

• Soffen

Vi satte in ett komplett IKEA-kök för 2 år sen, det blev toppenbra! Men köp inte blandaren från IKEA. Det finns en annan tråd på FL om deras kassa kranar. Vår läcker massor och det är tydligen inte helt ovanligt.

• Sånglärkan

Min svärfar är i husbranschen och säger att IKEA-kök är en MYCKET bra och prisvärd investering.
    Lycka till!

• Sanna1978

Vi har ett ikeakök och är nöjda med det. Precis som någon annan skrev så rekommenderar jag att inte köpa blandaren på ikea. Våran gick sönder och ikea har inga reservdelar så vi köpte en annan kran istället. Jag planerade vårt kök själv med hjälp av ikeas program och sen monterade min låtsaspappa det.

• Bernermorsan

Tack alla för era inlägg. Nu är det bara att skaffa fram pengar och byggjobbar och fintväder. Då det kommer involvera stora delar av huset.

• Kålrot

Vi har också ett IKEA-kök som vi är jättenöjda med. Men diskbänk och kranen köpte vi på annat håll.
    Vi ritade och satte upp det själva.

• Miss Lau

Vi har ett Ikeakök och är jättenöjda!

Först ritade jag i deras ritprogram och sen åkte vi till Ikea så de fick finjustera ritningen. De var jättebra och det kostar inget.

Svar på tråden IKEA kök, erfarenheter?