• missingu

Måla lister, fönsterfoder, tak, trappa...

KOllar som sagt på hus och har ev. ett på G. 80-tals hus med bruna lister överallt och bruna innerdörrar och furutak.
    Vill måla allt vitt, vitt och vitt!!
    Mannen vill INTE måla utan vill leja bort, jag tycker att man kan väl måla själv?
    Visst, det är mycket att måla men det blir ju förhoppningsvis fint...:)

Vad skulle det kosta att leja bort detta:
    Måla alla lister, dörrfoder, fönsterfoder, 4innerdörrar, två tak i furu. Även måla ytterdörren vit. Trappen också, ta bort plastmatta, slipa och måla.
    HUr mycket tror ni en målare tar för detta?

Fördelen med att leja bort är att det är klart innan man flyttar in, men jag antar att det blir dyrt.

• Svar på tråden Måla lister, fönsterfoder, tak, trappa...
  • AleXalie

Jag vill också måla allt det dära vitt hos oss.

Jag hoppas att du får svara av någon som vet 

* Jag älskar livet och är tacksam för det jag har! *
  • missingu

Ibland undrar jag om det kommer bli "fult" med vita lister någongång!?
    Jag menar, nästan alla hus från det årtiondet har ju bruna lister och de flesta (antar jag) tycker inte att det är särskilt snyggt utan vill ha lister m.m. vitt. Undrar om vi om 30 år vill ha några andra färger på listerna än vitt? Jag har väldigt svårt att tänka mig det för jag tycker vitt är snyggt, men det kanske de gjorde med brunt med?
    *filosoferar*

• Stålis77

Hej!
    Vet inte vad allt skulle kosta, men vi lejde bort målning av ett kök för 10.000. Det omfattade bredspackling av vägg, och målning av väggar och tak. Dock ej målning av lister.

Tyvärr blev resultatet inte alls bra och vi ångrade att vi lejt bort det. Har stor erfarenhet av att fixa själva och jag kan lova att resultatet blivit mycket när vi gjort det själva! Dessutom MYCKET billigare.

Så om man är lite händig och har ork skulle jag absolut rekommendera att göra så mycket som möjligt själv.

Lycka till!

• Thursday

Om 30 år vill du fortfarande ha vita lister, mina svärisar tycker nämligen fortfarande att bruna lister är det snyggaste som finns

• babylinen

Vi  har ett hus från -80 och allt är brunt hos oss med, men vi har börjat att måla om. Dörrkarmar har vi målat själv, lite tidskrävande å pilligt men det går. Dörrarna köpte vi nya och listerna har vi oxå bytt ut till nya mdf-lister. Att byta golvlister går fort och det blir en sån jätteskillnad i rummet.

• missingu

idispidis: Hoppas du att jag kommer att tycka att det är vita listert som är snygga om 30 år och inte bruna=

babylinen: NI har alltså bytt ut alla lister? Var de väldigt slitna eftersom ni bytte dem eller tyckte ni att det blev för pillrigt att måla?

• Thursday

Det är ganska dyrt att köpa helt nya lister upptäckte vi, så jag har glatt kavat omkring på knä med en burk snickerifärg och en pensel. (Kan tillägga att jag efter tips härifrån i fortsättningen inte kommer att lita på maskeringstejp, utan skjuva in ett vanligt A4 under listen.) Det är kanske inte för de extrema perfektionisterna, men hur många kryper omkring på golvet och glor på listerna egentligen?!

• Tessiie

Enklare och snyggare att köpa nytt Lite dyrare blir det förstås

• Thursday

Lite och lite? En liten burk färg för en hundring räcker huset runt. En fråga om prioriteringar som alltid!

• babylinen

vi har bytt ut listerna eftersom i varje rum.  När vi flyttade in så byte vi golv i ett rum och då målade vi listerna, det va tidsgrävande, dessutom så får man måla ett par gånger så det täcker.
    Jag föredrar att köpa ny, sist byte vi lister i tv-rummet, ca 500 kr gick det på. Vi köper våra lister på OBS... kanske inte det blilligaste stället men bra sortiment.

Svar på tråden Måla lister, fönsterfoder, tak, trappa...