• Bubbly85

Hur få bort fläckarna på golvet? (plastmatta)

Fläckarna har kommit av bildäck som vi hade staplade på varandra ett tag (med plast runt, så jag vet inte hur det blivit så??) Fläckarna är brun-gula, vet inte vad det är..Hur ska jag få bort detta?? Har legat o gnott med svamp o medel..Nu har jag legat o tryckt med svinto i en timme men det vägrar gå bort..Nu ser det nästan mer hemskt ut..Måste få bort detta..Vi bor i hyres o ska förhoppningsvis snart flytta..Någon som kan hjälpa??

• Svar på tråden Hur få bort fläckarna på golvet? (plastmatta)
  • arianne03

Det blir nog svårt tyvärr..

"Fläckborttagning skall göras omgående annars kan vissa fläckar "vandra" ner i plasten och ge bestående märken. Detta fenomen kallas "migrering", eller mjukgörarvandring. Även färgade ämnen från vissa gång mattor av plast eller textil, tryck på plastpåsar, betsade möbelben, olika typer av gummihjul och hushållsmaskiners gummifötter, elsladdar av gummi, djuravföring och andra starka färgande ämnen kan ge fläckar som ej går att avlägsna.

Fenomenet uppstår just när plastmaterial möter andra plast eller gummimaterial och det som händer är en kemisk reaktion, där färgen från t ex en tvättmaskins svarta gummifötter vandrar in i golvmattan. Färgförändringen finss alltså inuti mattan och går ej att skrubba bort. Det bästa sättet att komma tillrätta med problemet är att använda möbeltassar eller liknande."

eller

leta.linoleumkompaniet.se/1400Skotselrad/1411SkotselVatrumsgolv.htm

• Barbaskön

det är så jäklar irriterande. Vi hade ett liknande problem när vi bodde i hyresrätt. Vi hade en badrumsmatt med gummi under och det blev en gul fyrkant på det blå plastgolvet - tyvärr inget att göra åt. Vi slapp betala för det då vi inte hade fått någon info om att detta kunde ske. Plast mot plast är förädiskt.

Det är så knäppt, alla vågar, papperskorgar, tvättställ etc etc har plast på sig och färgar plastmattan tom vårt barns potta har gjort gula ringar efter sig på vår nya badrumsplastmatta i nya huset .... morrrrrr

• Eofrysina

Testa med:

Lacknafta, T-sprit och/eller kemiskt ren bensin.

Kan funka. Men var försiktig och testa bara på små områden.

• Bubbly85

Jätte tack för era svar...Ska iaf göra ett försök med dina tips fru hilde..Men det känns rätt hopplöst måste jag säga..Det ligger ju säkert inte på ytan utan har trängt ner i platsen, som du säger arianne..Vi kommer säkert få betala nytt golv när vi ska flytta -suck-

Svar på tråden Hur få bort fläckarna på golvet? (plastmatta)