• halstabletten

Ni som har byggt hus...

Vilket hus har ni byggt? (lösvirke alt. husleverantör- skriva gärna även om ni har bilder i galleriet)

När byggde ni huset?

Hur mycket gjorde ni själva?

Kostnad? (Vad är inkluderat i kostnaden?)

Funderar lite på att bygga nytt så jag vore tacksam om folk ville dela med sig. Det är svårt att veta vad man landar på i slutändan känns det som...

• Svar på tråden Ni som har byggt hus...
  • Severus

Vi bygger för fullt just nu.
    Och vi har gjort ganska mycket själva.
    Det är ett lösvirkeshus.
    Hoppas på att flytta in i april.

• Dessisis

vi har byggt ett Eksjöhus *Lyckan* har bott här 2 år nu,, min sambo gjorde grunden själv det är väl det ända,, sen hade vi snickare o målare,, tomten fick vi av mina svärföräldrar,, så sammanlagt har vi ett lån på 1,6 milj,,,då är 100.000kr hjälpande hand till ett stall oxå,,,, Eksöhus har väldigt hög standard,,, vi har inte mkt tillval förutom ek luckor plus svarta *vitvaror* o några valv plus ryggåstak,,, är kanon nöjda med huset,,, trägårn är ej färdig än,, skomakarens barn har de sämsta skorna (min sambo har egen grävfirma) *ler*
    lycka till

• halstabletten

Severus- Vad kommer prislappen att landa på, ungfär? Hur stort är huset? Lycka till med husbygget förresten!

• halstabletten

Dessisis- Tack så mycket, ska kika på "erat" hus nu.

• halstabletten

Lyckan var ju jättefin!

• Dessisis

hej ja den är så bra uppdelad ,, ungarna på en sida med tvrum,, toa,, egen ingång sen när de blir större *ler*,,, men nu finns det ju en Lyckan med *vinkel* den kom ut precis efter vi köpt vårat den skulle jag vilja haft istället,,,

• annca

Vi byggde ett Eksjöhus "Ekeberga" för några år sedan. (Bilder och planlösning finns i galleriet)
    Vi ritade om ganska mycket av nedervåninigen, ja, såpass att det nästan bara är trappan och toaletten som ligger där de gjorde påorginalritningen.
    Det var en av Eksjös styrkor, tyckte jag, att man var fri att ändra om så gott som helt efetr eget huvud!

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • annca

Vi gjorde förresten inget själva utan Eksjö fixade totalentreprenad. Mycket skönt!

• halstabletten

Annca- det var ju också riktigt fint! Jag gillar ert ryggåstak!

Hur mycket kostade ert hus utan tomten inräknad? Och hur såg det ut med kök- vad fick ni välja på? Kunde man välja trapp med underliggande vang?

Känns som om jag behöver skaffa en användare på byggahus forum...

• hotten

byggde själv av lösvirkeshus 125 kvm + ett uthus med garage å en del biyta, annlitade fackman för el å vatten grejs.
    tog många år att bygga då vi vissa månader inte hade alls tid.. men inflyttningen var iallafall för 5 år sedan.
    kostade totalt med allt ca 500 000,-
    (med vitvaror mm, jobben fackmannän gjorde dvs allt med huset men utom trägården gräsmattan å sånt)

• annca

Köket är HTH & Husqvarna, men det var ju fritt att välja annat också. Vi var bara lata och tog de som de hade samarbetesavtal med. Vi valde till en hel del, tex fullhöjdsskåp och andra luckor än standard (vita trista spegelluckor) och andra vitvaror. (Matt aluminium - jag avskyr vitt!, inbyggnadsugn och spishäll, och halvintegrerad diskmaskin.)

Själva huset gick lös på ca 2 milj. Vet inte riktgt, men det var -02, så det har nog ändrats nu.

Och trapp kunde man välja på ganska många i en katalog. Med ochutan vangstycken, lackade och målade och en uppsjö av trappräcken.
    Det här är standardtrappan. Vi hade helst velat ha en som inte var i furu, men det var väldigt mycket dyrare, tyvärr...
    Och så som planlösningen ser ut här hade det verkligen inte passat med en trapp med vangstycken, för då hade det blivit väldigt mycket mörkare i köket.

Jag rekomenderar alla att läga trappan "tvärtemot". De flesta standardplanlösningar har ju en trappa som börjar precis bredvid dörren, så att man måste traska ut i det slask och grus och smuts man släpat in för att ta sig upp till övervåningen. Att ha trappan börja inne i huset gör att man slipper detta.

halstabletten skrev 2007-03-13 11:45:15 följande:
    Annca- det var ju också riktigt fint! Jag gillar ert ryggåstak!Hur mycket kostade ert hus utan tomten inräknad? Och hur såg det ut med kök- vad fick ni välja på? Kunde man välja trapp med underliggande vang?Känns som om jag behöver skaffa en användare på byggahus forum...
  • halstabletten

Tack så jättemycket för aslla tips! Just nu tror jag att vi funderar alltmer på att satsa på lösvirke, om vi inte trillar på det fulländade begagnade huset. Jag är alldeles för kräsen för att nöja mig med standardvalen som de flesta leverantörer har, så det skulle bli en mycket dyr historia annars har jag en känsla av...

• Severus
    halstabletten skrev 2007-03-12 21:27:45 följande:
    Severus- Vad kommer prislappen att landa på, ungfär? Hur stort är huset? Lycka till med husbygget förresten!
    Prislappen....den tråkigaste biten.
    Ca 3,7 mille landar den på.
    Huset kommer vara ca 215 kvm och vi har inte valt det lyxigaste och inte det billigaste heller när det gäller inredning mm
    Tack för lyckönskan, det behövs!!
  • Severus
    halstabletten skrev 2007-03-13 15:49:37 följande:
    Tack så jättemycket för aslla tips! Just nu tror jag att vi funderar alltmer på att satsa på lösvirke, om vi inte trillar på det fulländade begagnade huset. Jag är alldeles för kräsen för att nöja mig med standardvalen som de flesta leverantörer har, så det skulle bli en mycket dyr historia annars har jag en känsla av...
    Jag är anti mot "standard"
    Vill ha ett "eget" hus
    De hus vi tittat på(alla leverantörer nästan) har inte haft någon tilltalande standard heller.
Svar på tråden Ni som har byggt hus...