Om man inte är student längre men betalar kåravgiften får man studentrabatter då?
Jag ska på ansiktsbehandling snart där de har studentrabatt. Har jag fortfarande rätt till den fast jag inte är student längre men betalar kåravgiften?
Jag ska på ansiktsbehandling snart där de har studentrabatt. Har jag fortfarande rätt till den fast jag inte är student längre men betalar kåravgiften?
Du får antagligen Mecenatkortet där du inte är berättigad till rabatt på vissa ställen, tex SJ. För att få¨ett sånt kort måste du vara registrerad på kurser över ett visst antal poäng (kommer inte ihåg hur många det är nu så här på rak arm). Där räcker det inte att bara betala in kåravgiften.
Men, det är väl inte så troligt att de har koll på sånt på en skönhetssalong kanske så du kanske kan få rabatt ändå?
Tokaungen: här i uppsala visar man upp kårleget för att få rabatt på tex restaurangen och skönhetssalonger och ett sånt har jag så jag vet att jag KAN få rabatterna men jag undrar om jag har rätt till dem...
Moraliskt eller lagligt?
Självklart har du inte rätt till student-rabatter om du inte studerar, dvs är student.
Detta är en av orsakerna till att bla SJ under en lång period tog bort rabatten för studenter, då det missbrukades. Samma argument använder SL.
Däremot är det ju knappast olagligt att be om en rabatt, men det är väl tveksamt rent moraliskt att sko sig på andra.
Varför betalar man kåravgift fast man inte är student? Onödig utgift kan tyckas...
Alltså, du _kommer_ att få rabatt om det är så att du kan uppvisa ett bevis på att du är student = ditt kårleg.
Men att du har "rätt" till det är väl tveksamt eftersom du ju inte _är_ student längre. Studentrabatterna är ju till för att underlätta ekonomin för oss studenter som lever på studiemedel. Men så länge du betalar in kåravgiften så kommer du att få ett kårleg och kommer att kunna utnyttja rabatterna.
Men som sagts tidigare i tråden så är det här ngt som de flesta företag inte gillar och man har börjat kräva andra former av bevis för att man studerar. Man kan få visa upp att man faktiskt är registrerad på en kurs eller att man har ett Mecenatkort med SJ-symbolen på tex.
Åsa M A: Aha, ok!
Nej, men du har inte "rätt" till rabatten. Studentrabatten är _inte_ kopplad till din avgift till kåren, utan kopplatd till att du är student. Att man på vissa ställen _använder_ kårmedlemsskap som bevis på att du är student är nåt annat.
Förr fanns nått som hette CSN-kort, som man fick om man var berättigad studiemedel eller inskriven på högskola eller hur det nu var... Samma problem fanns med det kortet.
Alltså.
Studentrabatter finns för att företag vill marknadsföra sig mot studenter eller stötta studenter. Inte för att man är medlem i en kår.
I fallet med din kompis är alltså rabatten knuten till kårmedlemsskapet och inte till hans studentskap. För övrigt skulle jag kolla upp det, försäkrningsbolag brukar gilla att säga "visst, det är ok!" ända tills de ska börja betala...
Alltså: Rabatten får man för att man är student. Är man inte student, är det "omoraliskt" att utnyttja den. Iallafall jäkligt sniket.
Min systers pojkvän bor i Uppsala och har inte pluggat på flera år, men är med i både kår och nation för att kunna ta del av deras nöjesutbud. Han betalar 380 kr (tror jag) per termin för sina medlemskap och får då både Mecenat och nationskort. Han får rösta i kårvalet (han är ju med där), han kan gå på nationer och han har de kort som krävs för att få studentrabatter på ställen i stan. Däremot får han inte rabatt hos SJ och SAS. Jag vet att han inte använder sin studentrabatt hos små lokala fik och dylikt, men kan ibland utnyttja studentrabatten hos större kedjor eller om han köper något väldigt dyrt.
Det är inte juridiskt fel, men moralen får man väl själv bedöma. Jag pluggar ju, men kan tänka mig att om jag valde att behålla mitt kårmedlemskap efter studietiden och hade jäkligt taskigt med pengar (sjukskriven, arbetslös etc) och kände mig ekonomiskt lika utsatt som en student så skulle jag inte tycka att det kändes fel att utnyttja studentrabatten. Om jag däremot hade en saftig månadslön skulle jag tycka att jag var lite av ett as.
appapp2: "Nej, men du har inte "rätt" till rabatten. Studentrabatten är _inte_ kopplad till din avgift till kåren, utan kopplatd till att du är student"
det var det jag undrade. tack!