• Zäta

Vad innebär detta?

Letar hus och på ett ställe står det:

Servitut etc.: Last, Avtalsservitut: Transformatorstation

Vad innebär det???

• Svar på tråden Vad innebär detta?
  • Sencha

Fastigheten är "betungad" med en last, d.v.s. något som är till fastighetsägarens nackdel (d.v.s. till er nackdel om ni köpt huset). I detta fall består lasten i att det finns ett servitut, d.v.s. en sorts undantag från era rättigheter som ägare. Det finns alltså ett avtal som i detta fallet gäller en tranformatorstation.

Alltså: Det finns en transformatorstation någonstans på tomten, och den får vara där och ni kan inte göra något för att bli av med den utan måste låta den vara där.

Typ

• Zäta

oki. å vet jag. antar at det inte är någon jättegrej det handlar om då. Men det är ingen mer nackdel än att dn ligger där?

• Sencha

Svårt att svara på innan man sett hur det ser ut

• Zäta

kan jag förstå... nu vet jag iaf vad orden betyder :)

tack för hjälpen!!

• mariiah

Är det en transformatorstation går det med största sannorlikhet högspänningsledningar nånstans över er tomt.

• Zäta

tomten är en trädgårdstomt så jag tror att de går i hörnet av tomten om så är fallet... ska på visningen om en vecka så får vi se hur det ser ut!

• SVejsan

mariiah,
    men högspänningledningar behöver inte var HÖGspänning det kan vara 1kV ledningar (dvs 1000V) vars fältstyrka är försumbar. (FYI: Man har 400 V i huset), särskilt ifall det ligger i ett hörn av tomten, är det dessutom nedgrävt så avtar fältstyrkan ändå mer...

• Zäta

jag ahr sett bilder på i stort sett hela tomten och det finns inga ledningar. Kan tänka mig att transformatorstationen ligger i det hörn av tomten som gränsar till grannen och att det i såfall är ledningar över deras tomt.

• mariiah

SVejsan: Man har 380V i huset..

Skulle iaf inte vilja ha en transformatorstation på min tomt vare sej ledningarna var nergrävda eller luftledningar.

• SVejsan

mariaah:
    Inte jag i alla fall!!!

Det är över 10 år sedan som man höjde systemspänningen från 220/380V till 230/400V...

Detta gjorde man i ett led att EU-harmonisera nätspänningen. (minska skillnaden mellan länderna och öppna upp för friare konkurrens. Man skulle inte behöva tillverka flera varianter av samma elgrej bara för att det var olika EU-länder.)

Tyvärr så lever 220 V och 380 V kvar i folkmun...

Starkströmsföreskrifterna:
    www.elsak.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf

Paragraf 313.1.0 i dessa säger:
    Den från ett distributionsnät till abonnentanläggning tillförda nominella systemspänningen skall normalt vara 230/400 V AC.

Och detta skall elkraftleverantörerna följa.

Att ha 400V I hemmet med "vagabonderande strömmar" (relativt vanligt problem i husinstallationer) ger betydligt högre elfält/magnetfält än en 1000Vs kraftledning 25m-30m från huset...

• Cheesus

Var glad att det bara är en transformatorstation.

Vore väl värre om det stod :Servitut etc.: Last, Avtalsservitut: Kärnkraftverk. Eller alternativt Hells Angels place.

• Zäta

hahahahahahahaha... jaa. et är de små sakerna man får glädjas över!

Svar på tråden Vad innebär detta?