Så blyg son, vad kan man göra för att underlätta?
Min son är tre år och är väldigt blyg. Han tycker att det är jättejobbigt när folk han inte känner pratar med honom och står bara och tittar ner i golvet och ser sur ut, och även när vi inte träffat folk vi känner tex. mormor på ett tag så är han likadan där. Han är väldigt försiktig och vill helst att hans pappa eller jag ska svara åt honom då. Han har alltid varit ganska försiktig tillbakadragen och helst varit hos oss. Men så fort han känner sig bekväm med någon så är han sig själv, busig, pratig och den där lille WIlliam vi känner. Vi har försökt att inte pressa honom utan låta honom vara istället, men jag är så orolig för hur det ska fungera för honom i framtiden. Om blygheten kommer att släppa? Annars kan det ju bli väldigt jobbigt i tex skolan. Någon här som har erfarenhet av blyga barn som kanske vet ifall man kan göra något för att underlätta det för honom?
Alla bara tjatar om det så fort de träffar honom och alla främmande man möter på bussen som pratar med honom och han inte svarar säger jämt "Oj då vad han var blyg!" och jag märker att han tycker att det är jobbigt. Han har en lillsyster på 1 1/2 som är raka motsatsen, som pratar med alla och är väldigt frammåt, och då blir ju skillnaden ännu tydligare för andra. Finns det något man kan göra för att hjälpa honom att inte vara så blyg? Jag ser ju på honom att han många gånger så gärna vill vara med men liksom bara inte vågar.
Tack för svar.