• C ninni

Kanel och persilja

Hallå alla gravida!

Jag har lite funderingar kring persilja och kanel. Bor nämligen inte i Sverig och träffar därför massor av tjejer från andra länder och vad jag hittills har fårstått har vi alla olika riktlinjer när det kommer till vad man får äta och inte äta.

Hur som haver det senaste är att det är inte bra att äta kanel eller persilja. Någon som har någon synpunkt eller vet något om detta?

Tacksam för svar då jag äter kanel till min gröt varje morgon.

Ha det gott allihopa och ta hand om era magar :)

• Svar på tråden Kanel och persilja
  • Dodisens mamma

Ja jag vet inte..har ätit massor av risgrynsgröt denna graviditet och har ju inte snålat med kanelen direkt.. Har inte hört heller att det inte skulle vara bra. Hade ju varit trevligt att höra om någon forskat närmare i det isf.

• Miss Tattoo

jag har inte hört att det skulle va farligt med kanel eller persilja ...
    inte enligt barnmorska å den blankett vi fick om vad man får å inte får äta/dricka ...

innom hälso kost ..eller olika länder finns i sverige oxå som använder sig av naturliga läkemedel som tex kanel i olika kapslar m.m det kanske inte e så bra att överdriva sitt intag under en graviditet....ja har en naturläkemedels läkarbok ..där det står olika kryddblandingar m.m som vi e vana vid typ curry i för stor mängd då menar jag FÖRSTOR MÄNGD....ev skulle va farligt ..men tror allt handlar om att äta allt lagom ..typiskt svenskt ..och kolla på svenska livsmedelsverket .på nätet .där står våra riktlinjer för gravid hur vi ska äta ..

Tror inte att du ska behöva oroa dej över att du äter lite kanel på gröten ..minska ner om du känner oro ..är det din barnmorska som säger att du inte ska äta kanel eller persilja eller har du bara hört det av nån ?

Kram

behandla andra som du själv vill bli behandlad ....
  • Marco och Mathias mamma

Det kom nån skrämselrapport för nån månad sen om att det skulle finnas nåt gift i kanel, kommer ej ihåg vilket. Men även om man tar rikligt med kanel på gröten så blir det ju inga mängder viktmässigt iaf.

• Marco och Mathias mamma

Ja det kan ju vara så, det går säkert att hitta om man söker i tidningarnas arkiv på nätet eftersom det inte var så länge sedan.

• Squeezetoy

Kanel har jag hört att det i större mängder ger sammandragningar, men att bara använda som krydda ska inte vara farligt. Du kan läsa lite på den här sidan, nellshr.hellberg-kling.se/open/open.html
    Gå in på Örtrecept och förlossning.

Det där med gift och kanel hörde ihop med att många började äta Kanel i olika kapslar och så eftersom kanel tydligen hjälper till att sänka GI. Men nu har man avrått från kanel i hälsokost eftersom det innehöll ngt gift. Men det ska alltså inte vara någon fara heller om man äter det i normala mängder som krydda till mat/bak.

• Squeezetoy

Perslija har jag aldrig hört ngt om, men det borde ju vara nyttigt tycker man eftersom persilja innehåller mycket järn. Bara den är välsköljd.

• C ninni

Super, allt bra att få reda på lite vad de i sverige säger. Det är inte min barnmorska som sagt detta utan andra gravida vänner jag har i min närhet, en är från tyskland och den andra är från filippinerna.

Men då vet jag, super!

Ha det gott!

• Elfva

Kanel och persilja så som de vanligen används är bara bra! Att använda kanelolja eller persiljeolja och andra väldigt koncentrerade varianter vid t ex homeopatiskt bruk kanske inte alltid är lämpligt. Men i matlagning så är de toppen bra!

• frökenA06

För stor mängd av kanel regelbundet kan ge skador på levern. Av graviditetsskäl är det alltså ingen fara att äta men pudra inte på alldeles för mycket på gröten för din egen skull! :)

• Tett82

JAg har hört att kanel rent av ska vara bra att äta - i lagom mängd, för att det hjälper till att stabilisera blodsockret...

• Mitt hjärta är hemma

Jag bara älskar pepparkakor. Kan lätt äta ett helt paket med mjölk till (värsta barnungen jag). Undra om ett paket pepparkakor räknas som överkonsumtion av kanel... Kanske är det värre med sockerinnehållet då...

• Mizzz

Som man redan sagt här inne så kan kanel i STORA mängder orsaka leverskada.. Men då handlar det om en konsumtion på mycket mer än någon någonsin skulle kunna få i sig frivilligt.

tom. vatten är ju "giftigt" för kroppen om man dricker MYCKET..

Jag har lilla Linus i magen
  • lata kocken Johanna

som flera sagt innan kanel i mycket stora mängder är inte nyttigt (inte för någon)

så skippa hälsokostpreparat med kanel (där har man extraherat de aktiva ämnena i kanelen, som visserligen sänker blodsockret men som kan ge skador)

det man har i/på maten är inga problem de mängderna är så små man får stoppa i sig många kilo pepparkakor för att komma upp i de mängder det handlar om

persilja är absolut ingen fara

Svar på tråden Kanel och persilja