• Anonym

Bostadsbidrag med bostadsrätt?

Som min rubrik lyder, har man samma rätt till bostadsbidrag om man har en bostadsrätt som en hyresrätt?

Funderar på att skilja mig, och kommer få lite pengar så jag kan lägga handpenning på en bostdadsrätt, men har en så låg lön så jag har svårt att få ihop det riktigt.

I min kommun så finns det i inga hyresrätter att ens få en chans att ställa sig i kö till, så den chansen att få tag på en hyresrätt de närmsta 20 åren blir väldigt svårt.

Ska tillägga att jag vill bo kvar då vi har en liten tjej tillsammans, och jag vill att hon ska ha nära tillgång till både sin mamma o pappa.

Nån vänlig själ som vet hur det går till sånt här?

• Svar på tråden Bostadsbidrag med bostadsrätt?
  • Anonym

Tack för länken, tyvärr sa den ju inte mer än att man kan vara berättigad stöd om man är mellan 18-29.

Men det kanske är nån som vet hur det står till lite mera.

• missteddy

jag vet personer som bor i hus som har bostadsbidrag så det ska nog inte vara något problem ring fk och fråga

• Anonym

Åh, så det kanske går!

Ja, det känns svårt att ringa dom och fråga innan jag ens har en lägenhet som är möjlig, men det klart, fråga om just bostadsrätt kan man ju alltid göra.

• Tessideluxe

"Du som har barn kan ha rätt till bostadsbidrag för barnfamiljer. En förutsättning för att kunna få bostadsbidrag är att du bor och är folkbokförd i Sverige. I regel ska du också vara folkbokförd i den bostad du söker bidrag för. Hur stort bidrag du får beror bland annat på hur många ni är i familjen, hur mycket du tjänar, hur mycket du betalar för bostaden och hur stor bostaden är. Bostadsbidraget består av bidrag för bostadskostnader, ett särskilt bidrag för de barn som bor hemma och ett umgängesbidrag för de barn som hemma ibland."

"Om du hyr eller äger en bostad och är folkbokförd på den adressen, kan du ha rätt till bidrag till bostadskostnaden. Det gäller även om du hyr bostaden i andra hand."

Allt du behöver veta om bostadsbidrag står på de sidorna på Försäkringskassan.

• Anonym

Tessideluxe

Ok, då var det jag som inte läste ordentligt.
    Tack!

• Anonym (FK)

""Om du hyr eller äger en bostad och är folkbokförd på den adressen, kan du ha rätt till bidrag till bostadskostnaden. Det gäller även om du hyr bostaden i andra hand."

Det som avses med den meningen är att du kan få bostdsbidrag för en bostadsrätt för just
    boendekostnaden vilket innebär att man räknar bort amorteringsdelen. Du får alltså bara för själva hyran.

• Anonym

Anonym FK

Ja, men ett bostadslån behöver man inte amortera, det gör inte vi idag heller och har aldrig gjort, vi betalar bara räntan.
    Så det blir ju då ränta + avgift som ska betalas, och kan man då få lite hjälp med själva avgiften så är ju det bra.

• Anonym

Du måste väl använda de pengarna du har innan du kan få några bidrag? Har en i min närhet som är i ungefär samma sits och de har sagt att hon får använda de pengarna först och ha en hyresrätt

• Anonym
    Anonym skrev 2007-03-13 08:32:43 följande:
    Du måste väl använda de pengarna du har innan du kan få några bidrag? Har en i min närhet som är i ungefär samma sits och de har sagt att hon får använda de pengarna först och ha en hyresrätt
    Det skulle innebära att jag får flytta från stan och dess närhet, dvs ca 10 mil ifrån min familj och min dotters pappa, känns inte riktigt rimligt.

Alternativet är väl att köpa sig ett hyreskontrakt svart då, vilket inte heller är att föredra, av logiska skäl.

Men om det är så att man kan få bidrag om man har en bostadsrätt (som andra skrivit och som står på Fkassans sida) så kan det ju inte vara tvunget att använda upp pengarna som man har, för då bör ju alla som får ekonomisk hjälp i sin bostadsrätt vara tvungen att sälja sina lägenheter.
  • Novus

Ja, du kan söka bostadsbidrag när du äger bostaden.

Ang hyreslägenhetrna. Har ni ett kommunalt uthyrningsbolag? För om du skiljer dig och därmed behöver lägenhet har du förtur och går före i kön

• Anonym

Nej, vi har inga kommunala lägenheter i kommunen, tyvärr.
    Tveksamt att jag kan få förtur hos någon av de privata hyresvärdarna.

• silhuett

Vi bor i bostadsrätt och har bostadsbidrag. Ser inte varför det skulle spela nån roll HUR man bor?

• Cat3

Bostadsrätt
    Bidragsgrundande bostadskostnad för en bostadsrätt är årsavgiften inklusive uppvärmningskostnader. Om du har lånat pengar för att köpa eller reparera bostadsrätten får en del av räntekostnaden också räknas med. Bostadsrätten måste ha lämnats som säkerhet för lånet. Räntekostnaden minskas med 3 procent av skuldbeloppet. Därefter får 70 procent av räntekostnaden räknas som bidragsgrundande bostadskostnad.

Exempel
    En familj har tagit ett lån på 500 000 kronor i samband med köp av en bostadsrätt. Räntesatsen är 4,25. Avgiften till bostadsrättsföreningen är 60 000 kronor per år.

Räntekostnaden 500 000 x 4,25% = 21 250 kronor.

500 000 x 3% = 15 000 kronor.

21 250 - 15 000 = 6 250 kronor.

Därefter får 70 procent av beloppet räknas som bostadskostnad.

6 250 kr x 70% = 4 375 kronor.

60 000 kr + 4 375 kr = 64 375 kronor som blir den bidragsgrundande bostadskostnaden. Det blir 5 365 kronor per månad.

• Anonym

Familjen Taylor

Ja, jag tycker inte att det borde vara skillnad men däremot så har jag ju hört att man ska använda upp sina pengar och en del får tips om att sälja bil o sånt för att få bidraget, och då tänkte jag att det kanske är samma sak om man har köpt sig en lägenhet, som ju i grund o botten betyder att man har haft pengar att lägga in i den.

Men jag hoppas att det inte ska spela nån roll!

• silhuett

Men det handlar ju om socialbidrag DÅ måste man sälja saker man äger först och leva på pengarna, innan man kan få bidrag.

• Anonym

Ok, det kanske är socialbidrag som jag tänker på då.

Ja, jag ska se om jag hittar någon lägenhet som är aktuell i den prisklass som jag kanske kan röra mig med och så får jag kontakta Fkassan.

Tack snälla för era inlägg och hjälp!
    Hoppas på att det här löser sig nu så att jag kan bo kvar i samma kommun som dotterns pappa och hela min familj.

Svar på tråden Bostadsbidrag med bostadsrätt?