• Alexp

    Självförsvar <--->Övervåld ?

    Hur ser ni på självförsvar, SjälvSkydd, Övervåld?
    Själv anser jag:
    Själskydd: Springa, flytta på dig, lås in dig eller liknande och klara sig på så vis.
    Självförsvar: Någon slår mig(oprovocerat) med ett tillhygga tex kniv, bräda, gryta och jag svarar med motsvarande våld. Hur långt är det och när går det över till övervåld?
    Jag kan på sätt och vis anse att om någon slår mig med en bräda och jag bryter armen på honom så är det övervåld. Men å andra sidan kanske det är det som krävs för att stoppa personen. Är det då självförsvar att gå hur långt som helst? Är det ok att gå så långt att personen inte får men för livet?
    Kan man även klassa det som självförsvar om jag tar ut någon som gett sig på någon annan? Vad är jag tex tillåten att göra om jag ser någon våldta någon eller råna en butik?
    Är intressanta saker detta ur ett etiskt perspektiv men även ur ett rent praktiskt. Vad är tillåtet enligt lag?
    Det bästa är ju naturligtvis att springa i alla lägen men blir någon våldtagen/slagen/man är instängd då är ju situationen en annan.

    Vet inte riktigt vart jag vill egentligen... jaja vi får se...

  • Svar på tråden Självförsvar <--->Övervåld ?
  • FlamingRed

    Alltså det finns inget öga för öga i självförsvarsituationer, dvs bara för att nån bryter en arm på dig så "får" inte du bryta en arm på denne.

    Du får däremot använda så mycket våld som nöden kräver, alltså så mycket som krävs för att du och din egendom skall klara sig helskinnad genom situationen. Inte mer än så.

  • Alexp

    Nej det förstår jag. Vad jag funderar på är hur ser folk i allmänhet på det? Jag menar vad anser man som nöden kräver om man hade "folklig" jurry om du fattar. Vart anser man att gränserna går. Dom flesta anser väl att den definitionen med nöden kräver är bra men hur ser den ut personligen?

    eller svamlar jag bara?

  • Pirum

    Man får använda ett visst mått av övervåld om man är rädd, i underläge osv utan att bli dömd för det. Nödvärnsexcess kallas det.

  • edunow

    BROTTSBALKEN 24 kap.
    Om allmänna grunder för ansvarsfrihet
     
    För att du ska få försvara dig så måste det vara ett påbörjat eller överhängande angrepp, om angreppet/attacken upphört får du ej vidröra den andra personen. har angreppet upphört är rätten till nödvärn ej tillämpningsbar.

    T.ex. om jag slår 1 slag vänder mig om och går så får du aldrig ens instinktivt göra ett motangrepp, då är det du som är angriparen eftersom angreppet mot dig redan upphört och du uppsöker för att ge igen. Ditt agerande är att beteckna som en hämndaktion.

    Däremot får du gripa envar, i det här fallet den person som angrep dig. Straffsatsen är fängelse i 6mnd eller mer om gärningsmannen åtalas och fälls. Därav kommer envars rätt till ingripande in i bilden.

    Envar är t.ex. du själv eller vem som helst i civil ställning. 

    Överta rätten om nödvärn från annan
    Om en person blir utsatt för ett hot som är så allvarligt att han får försvara sig med våld så får du hjälpa honom och då använda den mängd våld som kan anses motiverat.


    Med andra ord behöver inte hotet rikta sig direkt mot dig. T.ex. om någon blir attackerad och misshandlad så har rätt att dela eller överta rätten till nödvärn för att förhindra fortsatt misshandel.

    När det är uppenbart att den som attackeras inte kan försvara sig själv så övertar du rätten till nödvärn och avstyr fortsatt misshandel. 

  • Rataxes

    Den som med våld angriper någon annan har frånsagt sig sina rättigheter och borde få skylla sig själv, vad han än råkar ut för.

    Samma sak gäller den som obehörigen tränger sig in i någon annans hem.

    Sverige måste införa rätten att beväpna sig för självförsvar och att praktisera "Castle doctrine".


    Socialdemokraterna är det enda partiet med företrädare som dömts för valfusk.
Svar på tråden Självförsvar <--->Övervåld ?