• melan

vit i gommen och i halsen

min dotter har under en längre tid gnuggad och tuggat med nappen och fingrar i munnen och halsen, samt dreglat jätte mycket.
    vi har trott att det är mer tänder som är på gång, men det har pågått så länge nu.
    idag när jag la henne på skötbordet fick jag se att hon är alldeles vit i gommen och i halsen.
    hon är 1 1/2 år och jag har aldrig tänkt på att hon har varit sådär vit där tidigare.
    det här låter dumt men är det normalt att de är kritvita eller vad kan det bero på?

• Svar på tråden vit i gommen och i halsen
  • FaithHeavenly

kan det vara svamp? det ser iaf ut på det sättet...
    Det är nog bäst att ni kollar upp det hos en läkare.

Kvinnan är mannens ära (bibeln)
  • melan

vad gör man mot svamp och varför får man det?

• FaithHeavenly

Svamp kan man få av många olika anledningar o det är relativt vanligt bland barn.
    Prova att köpa vichyvatten (äkta, ej mineralvatten), köpes på glasflaska.
    Pensla på det vita området med tops 2-3 gånger om dan eller helst oftare. Om det avtar efter några dagar så var det svamp.

• lia76

torsk tror jag det heter

Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten Stella
  • FaithHeavenly

Jag läste just att barn kan bli vita i munnen om de är sjuka o har nedsatt immunförsvar oxå!

• FaithHeavenly
    lia76 skrev 2007-03-13 13:59:35 följande:
    torsk tror jag det heter Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten Stella
    ja, det heter torsk
  • millan1977

Är det torsk kan man likagärna blanda 2 tsk bikarbonat med 1 dl vatten, det ger samma om inte bättre effekt som wischyvattten.

• melan

tack för era svar letar för fullt efter vit i gommen och i halsen men hittar inget,
    var läste du att det kan bero på nedsatt immunförsvar?
    torsk kan man få det när man är 1 1/2år?
    min lilla tjej har inte varit ngn annan än sjuk sedan hon föddes, virus och öroninflammationer
    dock inga allvarliga sjukdomar men otäckt med feber som kommer och går höga CRP värden när vi kommer till vårdcentralen.
    då blir man jätte orolig när man upptäcker saker man inte tycker se ut som det normala,
    vi har varit hemma två dagar ifrån dagis för hon har en temp som vandrar från 38,2 till 37,3 och tillbaka igen, ingen högfeber alls men ändå något är det ju?
    visseligen har hon lite snorig näsa oxå så det har säkert samband med febern

• melan

en liten fråga till hur får jag den där rutan när man vill återge vad som tidigare skrivits i ett inlägg?
    om man vill svara på en speciell mening i ett inlägg?

• FaithHeavenly
    melan skrev 2007-03-13 14:18:15 följande:
    en liten fråga till hur får jag den där rutan när man vill återge vad som tidigare skrivits i ett inlägg?om man vill svara på en speciell mening i ett inlägg?
    Så här menar du? Då trycker du på "citera"- knappen med en symbol på liknande ett "A" brevid inlägget.

Vad gäller var jag läste om det så var det på vårdguiden.se under "svamp i munnen"
  • zera

citera fungerar för övrigt bara om du är PLUS-medlem

• melan

tack
    jag ska gå in på vårdguiden.se och kolla

jag trycker på citera knappen men det funkar inte//

• melan

hur blir man plusmedlem vad är skillnaden?

• zera

Finns en länk på förstasidan där du kan trycka. Det står "bli PLUS-medlem"

PLUS-medlem kan du bli för 20kr i månaden tror jag. Och du får bla mer utrymme i galleriet. Och kan göra lite finare på din presentation med hjälp av htmlkoder och sånt där...

Svar på tråden vit i gommen och i halsen