• bubbli

Ska göra en bok till min dotter..!

Jag har funderat på att skriva en egen bok till min lilla dotter, jag har nämligen gjort en egen saga till henne som jag läst för henne ända sedan hon var nyfödd....och nu skulle jag vilja göra den riktig, alltså skriva ner den i ett album och måla bilderna själv. Jag hade tänkt måla med akvarell och då dök det upp några tankar...var kan jag hitta ett album med passande papper? det bör ju gärna vara lite struktur i det och gärna vara lite tjockare, nån som vet var jag kan hitta det? Jag är alltså ute efter ett vanligt, vitt album! (tom framsida!!) och sedan funderade jag lite över om det finns nån fixering man kan lägga/spraya över akvarellen så att det verkligen sitter fast, boken ska ju hålla ett tag och färgerna får gärna sitta bra och jag vet att det finns nåt men vet inte var jag kan hitta det...nån som kan hjälpa lilla mig?! gärna webshoppar!!

• Svar på tråden Ska göra en bok till min dotter..!
  • Tilia

Vilken mysig tanke! Jag skriver också "sagor" om mina barn, och lägger upp dem i www.gordinegenbok.se med fotoillustrationer till. Fast att måla egna akvarellbilder till texten är ju oerhört kreativt - önskar jag hade tillräcklig talang och/eller självförtroende till att göra det.

Jag kan bara tipsa om Ordning och Reda, de har ju basböcker i kraftigt papper, och oftast rena pärmar. Sen finns ett annat märke på Åhléns pappersavdelning också (Sthlm åtminstone), med motsvarande böcker, fast nu har jag tappat vad det heter...

• Gymnasieläraren

Kanske du kan hitta något på Matton (affär i Stockholm) www.matton.se/ eller på Kreatima (också affär i Stockholm) www.kreatima.se/ Jag tänker då framförallt på fixeringsspray eller dylikt.

Albumen på Ordning och reda är ju bra för man kan göra en egen framsida, men frågan är ju om de är bra att måla på. Kanske lite glatta sidor?

En av mina favoritaffärer är Skapa Hobby på Hornsgatan i Stockholm. Otroligt hjälpsam personal. Ring eller maila dem så får du säkert bra hjälp.

Lycka till!

• bubbli

tack allihop, ska absolut kika in på O&R och de andra butikerna när jag kommer till Sthlm nästa gång.. ingen som vet om någon webbshop?

• Mamsis

Panduro har och så en som jag tror heter slöjddetaljer.

Kolla ochså om det kanske är värt att måla på vanligt akvarell papper och sen låta göra en bok av det.
    Kolla på biblioteket, ev kanske de har tips på hur man gör egna bökcer där. Jag vet att jag såg en artikel om det i en inrednings tidning, men vilken vet jag inte. Förmodligen "Allt i hemmet" eller "Äntligen hemma" som inte finns mer utan de som gjorde den tidingen (vissa iaf) gör nu "Drömhem och trädgård".

Svar på tråden Ska göra en bok till min dotter..!