• Peak

tjänstebil, vad betalar man??

Har sökt ett jobb som säljare och man får välja om man vill köra med egen bil och få milersättning eller om man vill ha tjänstebil - vad brukar man få betala/mån för bilen? Det är väl förmånsbeskattat?
    Vilket är förmånligast?
    Man vill väl inte få så mycket mer mil på sin egen bil?
    Och med tanke på service och skatt osv??

• Svar på tråden tjänstebil, vad betalar man??
  • Fiffis

Just nu kör min man sin egna bil till sitt jobb med milersättning, men väntar på en tjänstebil då det är bättre de står ju för all drivmedel sen så slipper vi slitage på våran bil som milersättningen faktiskt inte täcker, så jag föreslår en tjänstebil.

• Peak

fiffis - ja precis så tänker jag med - men vet du vad man får betala för den?

• Fiffis
    Peak skrev 2007-03-13 16:20:16 följande:
    fiffis - ja precis så tänker jag med - men vet du vad man får betala för den?
    Ja min man kommer inte betala nåt vad jag vet om han inte använder den utanför arbetet då, då får han betala för diseln.
  • Peak

jag kommer isf att få använda den privat också, men man måste förmånsbeskatta bilen tror jag.

• sommartorpet

Hur hög förmånsbeskattningen är beror på vilken bil det är. Finns inget generellt belopp utan varje bilmärke och varje modell har sitt eget värde och sedan kan detta också bli lite högre om du får en ny bil och lägger in lite extrautrustning i den.
    Förmånsvärdena brukar ligga ungefär mellan 3-4.000 i månaden för en standarbil och sedan kan det tillkomma förmånen på bensinen om du har rätt att tanka och köra privat.
    I det fallet finns det två varianter, endera tankar du bilen själv även om det är en förmånsbil och får då 9:- milen i körersätning eller så tankar firman bilen och då får du betala ett förmånsvärde på 12:- för varje 10:e krona bensin du använt för privat körning.

• sommartorpet

Hur hög förmånsbeskattningen är beror på vilken bil det är. Finns inget generellt belopp utan varje bilmärke och varje modell har sitt eget värde och sedan kan detta också bli lite högre om du får en ny bil och lägger in lite extrautrustning i den.
    Förmånsvärdena brukar ligga ungefär mellan 3-4.000 i månaden för en standarbil och sedan kan det tillkomma förmånen på bensinen om du har rätt att tanka och köra privat.
    I det fallet finns det två varianter, endera tankar du bilen själv även om det är en förmånsbil och får då 9:- milen i körersätning eller så tankar firman bilen och då får du betala ett förmånsvärde på 12:- för varje 10:e krona bensin du använt för privat körning.

• brokig

Beror väldigt mycket på vilken typ av bil man har, hur mycket man kör privat och i vilekt skede av livet man befinner sig.

Min pappa som är 55+ har valt att ha privat bil med milersättning för resor i tjänsten. Han har haft körkort i många år, många skadefria år hos försäkringsbolaget och är såpass händig att han kan byta däck, laga enklare fel etc. Min pappa har dessutom ekonomi nog att betala en bil kontant utan att behöva låna med hög ränta.

Min pojkvän som fortfarande har prövotid på sitt körkort och dessutom ingår i riskgruppen unga killar har valt att ha tjänstebil. Om han haft privat bil hade hans försäkringspremie blivit mycket högre än min pappas i exempelt ovan. Min pojkvän är dessutom ganska ohändig och bor centralt till utan garage vilket gör det svårare för honom att mecka och fixa med bilen själv. Han hade helelr inte haft råd att casha en bil utan tvingats ta lån med ränta.

Generellt brukar tjänstebil sällan löna sig om man kör mer än 1500 mil per år.

Fiffis: "Just nu kör min man sin egna bil till sitt jobb med milersättning"
    Resor till och från arbetsplatsen är man skyldig att själv ordna med och är inget som företaget ska betala. Din man ska alltså inte ha milersättning för att han åker till och från jobbet. Om hans arbetsplats är mobil (exemplvis säljare/demonstratör) är han skyldig att ta sig till sin stationeringsort, därifrån utgår milersättning.

• brokig

Generellt brukar tjänstebil sällan löna sig om man INTE kör mer än 1500 mil PRIVAT per år.

Ska det ju stå!!!

• sommartorpet

Brokig: Det med milersättning till jobbet beror en hel del på vilket avtal man går under. Ex Byggnads säger att alla utgår från hemmet så där är man som arbetsgivare tvingad att betala milersättning för resan till arbetsplatsen.

• brokig

sommartorpet: men det är ju just för att man har en mobil arbetsplats. För jag antar att tjänstemännen som jobbar på byggöretagets kontor bekostar sina egna till och från jobbet-resor?

• sommartorpet

En byggjobbares arbetsplats behöver väl inte med automatik vara mobil. Här kommer killarna till lagret på morgonen och hämtar sina jobbbilar, när dagen är slut kör de in dem på lagret igen och kör hem i sina privata bilar. Inte ett dugg mer mobilt än ingenjören som kommer med sin bil på morgonen, sitter på kontoret tills dagen är slut och sedan kör hem.
    Sedan har vi andra killar som har stått på samma bygge i snart tre års tid, inte heller speciellt mobilt.

• Fiffis
    brokig skrev 2007-03-13 21:04:07 följande:
     Fiffis: "Just nu kör min man sin egna bil till sitt jobb med milersättning"Resor till och från arbetsplatsen är man skyldig att själv ordna med och är inget som företaget ska betala. Din man ska alltså inte ha milersättning för att han åker till och från jobbet. Om hans arbetsplats är mobil (exemplvis säljare/demonstratör) är han skyldig att ta sig till sin stationeringsort, därifrån utgår milersättning.
    Hans stationeringsort är hemifrån.
Svar på tråden tjänstebil, vad betalar man??