Beror väldigt mycket på vilken typ av bil man har, hur mycket man kör privat och i vilekt skede av livet man befinner sig.
Min pappa som är 55+ har valt att ha privat bil med milersättning för resor i tjänsten. Han har haft körkort i många år, många skadefria år hos försäkringsbolaget och är såpass händig att han kan byta däck, laga enklare fel etc. Min pappa har dessutom ekonomi nog att betala en bil kontant utan att behöva låna med hög ränta.
Min pojkvän som fortfarande har prövotid på sitt körkort och dessutom ingår i riskgruppen unga killar har valt att ha tjänstebil. Om han haft privat bil hade hans försäkringspremie blivit mycket högre än min pappas i exempelt ovan. Min pojkvän är dessutom ganska ohändig och bor centralt till utan garage vilket gör det svårare för honom att mecka och fixa med bilen själv. Han hade helelr inte haft råd att casha en bil utan tvingats ta lån med ränta.
Generellt brukar tjänstebil sällan löna sig om man kör mer än 1500 mil per år.
Fiffis: "Just nu kör min man sin egna bil till sitt jobb med milersättning"
Resor till och från arbetsplatsen är man skyldig att själv ordna med och är inget som företaget ska betala. Din man ska alltså inte ha milersättning för att han åker till och från jobbet. Om hans arbetsplats är mobil (exemplvis säljare/demonstratör) är han skyldig att ta sig till sin stationeringsort, därifrån utgår milersättning.