• Polola77

bostad i malmö?

Åhhh, vad jag är trött på det nu.. vi letar och letar lya i malmö. Men det är ju stört omöjligt att hitta något, vill flytta i sommar innan bebisen kommer och så att vi inte behöver flytta mitt i skolterminen för min son.

Droppen var att vi tittade på en lägenhet med perfekt läge och jättefint inuti till ett rimligt pris i söndags och paret ville hyra ut till oss. Nu ringde de igår och sa att deras hyresvärd sa nej till andrahandsuthyrning och han sa att om han kom på något sätt så var jag först på listan.. men han har inte hört av sig sen igår. Jag blev så glad och nu är jag tillbaka där jag började, med INGENTING. Jag har inte pengar nog att köpa en BR så det gäller att få hyra någonstans.

Någon som har tips? Bävar för att bo utanför stan utan bil och buss när magen börjar bli tung, hade så svårt med foglossning förra gången..

uppgiven så in i H-E..

• Svar på tråden bostad i malmö?
  • blonde redhead

För det första så kan en hyresvärd inte neka till andrahandsuthyrning om ni inte har betalningsanmärkningar elelr liknande.

Vi fick lägenhet genom en betaltjänst. Man betalad in 2000 i förskott och fick tillbaka pengarna om de inte lyckades hitta en lägenhet åt en. Efter tre månader fick vi en trea och förstahandskontrakt.

• NattravN

Men du har inte en lägenhet med förstahandskontrakt att BYTA bort? Ibland vill folk flytta härifrån med, testa o lägga in den i Björns bostadsbytare och blocket! Vet inte vart du bor, men det är värt ett försök. MKB kan man stå o vänta på i 10 år utan att nåt alls händer, speciellt inte om man inte har massa barn och båda har jobb, verkar det som... Kolla också på blocket. Ibland lägger nån ut sin bostad där när de redan hittat annat och inte vill stå och betala hyra 3 månader till. Lycka till!
    (Testa vår hyresvärd också: Malmsjö Persson byggnads ab, de hjälpte oss när vi höll på att hamna på gatan, och vi hade inga jobb, men hade en borgenär, och så söker de speciellt barnfamiljer)

• Polola77

Som jag förstod det så kan man bara hyra ut i andra hand om
    1. man ska prova att vara sambo (går ej för de är redan sambo)
    2. studier på annan ort

paret ifråga hade köpt en br och ville bara tjäna pengar på att hyra ut i andra hand genom att peppra (sockra?) hyran. Vilket var ok med mig. Vi har inga betalningsanmärkningar, de visste inte ens vem vi var, det var mer ett generellt nej som paret fick.

MKB har vi stått i sedan några månader tillbaka, men vi är antagligen sist på listan, går in på den dumma siten varje dag och det är ju 400 minst som anmäler sig på varje lägenhet och jag gissar att jag är bland de tre sista. varje dag mailar de mig och säger "lägenheten erbjuden annan sökande" och jag intresseanmäler mig till någon annan lägenhet...

VILKEN betaltjänst? Vilket område fick ni lägenhet i? privat eller kommunalt?

• Polola77

är inne på blocket också varje dag.. men jag ska kolla de andra länkarna och malmsjö persson. snacka om att jag känner mig desperat nu.. men det är bara för att jag verkligen trodde att jakten var över nu, hade redan börjat rita upp lägenheten och möblera.. samt kollat vad vi behövde köpa till på IKEA

• blonde redhead

Jag ska ta reda på vad det hette med betaltjänsten. Vi fick kontrakt vid dalaplan och det var hos heimstaden vi fick kontrakt.

Svar på tråden bostad i malmö?