• Sencha

    Vad är skillnaden mellan kebab och gyros?

    Jag hade fått för mig att det i princip bara är olika namn på samma sak. Men det insåg jag idag att det inte kan vara, eftersom på stället jag åt lunch på idag, så fanns det både gyros och kebab

    Någon som kan klargöra?

  • Svar på tråden Vad är skillnaden mellan kebab och gyros?
  • Sencha

    Aha Oki, tack för svaret

    (Fast jag har i så fall en känsla av att man nog ofta får "felaktig" kebab )

  • Eyescream
    Gyros är en grekisk maträtt, bestående av kött som marineras och sedan steks. Gyros är även populär snabbmat i Grekland och serveras då med pommes frites och lite sallad omsvept av ett grekiskt pitabröd

    Kebab (av turkiska kebap, "grillat kött") är speciellt ett tunnskuret kött (ursprungligen lammkött) som träs upp på ett roterande grillspett och sedan skärs av alleftersom det blir färdigstekt
  • Miss Nina

    Sencha jo, många pizzerior säger kebab o menar gyros

  • patrikiden

    Gyros har väl ganska fett-uppvärmt bröd, och fläskkött i, samt tatziki.

    Kebab är väl nötkött oftast och en vanlig vitlöksdressing med en stark röd dressing. Och brödet är väl pita versionen. Torr uppvärmd. Tror att orginal receptet på kebab är med lamm, men det är vanligast med nöt.

    Det är väl vad jag har märkt.

    MVH Patrik

  • Sencha

    Tja, vad man får för bröd runtom är väl mer en fråga om vilken stad I Malmö så får man kebab och falafel m.m. i rulle

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan kebab och gyros?