• LillaMy1972

Plötsligt jätteont i mellangärdet eller överdelen av magen - vad kan det vara????

Jag har sedan ca 15 minuter fått jätteont i mellangärdet, precis i överdelen på mammamagen eller ovanför (vet inte riktigt hur högt magen går i vecka 27, men en bit ovanför naveln I alla fall). Det känns som rejäl magknip. Men magen är inte hård eller så. Det kom precis när jag ätit en halstablett ? men det känns ju inte så troligt att det har med det att göra.

Vad kan det vara? Någon idé? Känns som att jag inte vill röra mig och rösten blir helt ansträngd när jag skall prata.

• Svar på tråden Plötsligt jätteont i mellangärdet eller överdelen av magen - vad kan det vara????
  • LillaMy1972

Ingen idé???? Blir lite orolig + att det gör jätteont

• Carla82

Hm. Tyvärr ingen aning. Själv fick jag gallsten under grav gör jättejätteont anfallet går tillslut över av sig självt och om man vet vad det är kan man få rätt värktabletter. Men den smärtan/trycket sitter under vänster revben och går som ett band runt ryggen. Man blir också oftast mycket illamående. Tycker du ska åka in och kolla vad det kan vara istället. Det är säkert inget men de kan nog tala om för dig bättre vad det är.

• Cheera

Har du haft eller har mycket sura uppstötningar? Kan ha mycket magsyra som gör att det svider och kanske "hugger" till om du inte har ätit nå på länge...eller begynnande magkatarr?
    Kommer det tillbaka så ring och hör med VC eller din BM.

• Toadette

tänkte också på magkatarr...  Jag fick liknande besvär när jag var i v.32 och fick åka in till förlossningen och göra UL. Jag tycker helt klart att du borde ringa och kolla med någon. Hos mig hittade de inget som tur var! 

Det vackraste som finns är min sons skratt
  • BigRed

övredelen av magen upp mot revbenen är även sammankopplat med havandeskapsförgiftning.
    Det har tydligen med levern att göra.

Inte för att det behöver vara just detta i ditt fall, men jag tycker du ska kolla upp det.

• KattKatt

Jag har också fått så där och det har suttit i en liten stund, magen blir inte hård så det är inga onda sammandragningar. Jag har tolkat det som problem med tarmarna och magsäcken.

Går det inte över, ring bm. Man kan få ont i levern pga det svullnar vid havandeskapförgiftning men då ska det ha gått långt och du ska ha fått det diagnostiserat hos barnmorskan. vilken vecka är du i?

• Ananaspaj

Halsbränna! Jag får så med och det gör jätteont! Samarin eller naturell Yoghur brukar hjälpa. Tar man det när det gör ont så brukar det lindra direkt och då vet ju om det kommer därifrån! Man kan ha halsbränna utan sura upstötningar.

Svar på tråden Plötsligt jätteont i mellangärdet eller överdelen av magen - vad kan det vara????