• DiZZY

Min katt kräks mycket!

Jag vet inte varför, men jag tycker min katt kräks rätt mycket.
    Kan hända ett par gånger i veckan, sen kan det gå en tid mellan innan det är dags igen. Ibland flera gånger om dagen.
    I morse kräktes han, vattentunn kräkning, såg ut som välling.

Nån som vet vad det kan bero på?
    Kan han va allergisk mot maten han får?
    Eller är det bara hårbollar?

• Svar på tråden Min katt kräks mycket!
  • Rosie Nielsen

Hmm hur gammal är katten då?
    Jag vet att min katt var 8 år då hon började spy 2ggr/dag
    och när hon låg och sov så kunde vatten komma från munnen.

Du kan ju alltid testa med att byta kattmat eller så kan ju
    han ju fått i sig nått annat från t.ex golvet eller nått?

• Rosie Nielsen

Men min katt var riktigt sjuk också..det behöver ju inte din katt vara

• dekad

Mina katter kräks ibland också. Det kan vara hårbollar eller nåt dom ätit som irriterar, trots att det inte syns i kräket varje gång. Är katten frisk i övrigt? Går på lådan normalt och så? Är den pigg och aktiv som vanligt, samt om den bajsar och så som vanligt så är det nog ingen fara. Däremot om den slutar bajsa men kräkas istället kan det vara stopp i tarmen. Om du är orolig kan du ju ringa veterinär och fråga, det kostar ju inget =)

• zelda71

Kolla i kräkset så att det inte är mask. Kanske behöver katten avmaskas.

• Vicky83

Vår ena katt kräktes väldigt mycket förr. Sen började vi skriva upp vilken mat han åt och till slut konstaterade vi att han var allergisk mot räkor och vi har nu plockat bort den maten. Han kräcks fortfarande ibland och vi tror att det beror på att den mesta kattmaten finns det spår av skaldjur och troligtvis finns det mer i vissa än andra. Dock så har han aldrig mått dåligt över att han spyr utan han har alltid sprungit iväg och lekt efteråt. Jag tror med andra ord inte att det är något farligt om han inte visar att han mår dåligt.

• DiZZY

Tack för alla svar.

Ska försöka byta sort på kattmaten.
    Han är precis som vanligt i sitt beteende. Han är ca 8 månader gammal. Går på lådan normalt.

Tack igen

• Yummie

Det är samma här. Senast idag spydde min katt o det såg ut som hårbollar. Tror inte det är nåt farligt så länge din katt är pigg o går på lådan.

• Bumbi mia

Hårbollar tippar jag på, blir han inte bättre så ta han till vetrinären.

Mamma till Ronja och Alve
  • LaLe07

Våran katt gjorde det och det vissade sig att han hade magkatar så han gick på tablet kurr i en vecka nu mår han bra men har de fått det en gång så kan det komma tillbaks.

Våran hade exakt lika dant lite genomskinligt vätska skummigt.
    Ta kissen till vetrener så kollar de upp det väldigt snabbt.

Btw hur gammal är kissen

• DiZZY

LaLe07: Det brukar annars vara bitar av mat i kräkset. Var bara ida g det var vit vätska, typ som välling.
    Han är ca 8 månader gammal.

• Bumbi mia
    DiZZY skrev 2007-03-13 23:56:04 följande:
    LaLe07: Det brukar annars vara bitar av mat i kräkset. Var bara ida g det var vit vätska, typ som välling.Han är ca 8 månader gammal.
    Rint till vetrinären imorgon och fråga, där får du ett bra svar
    Mamma till Ronja och Alve
  • Z4R4H

DiZZY - jag tycker det verkar som att hon/han kan vara allergisk mot maten, vissa djur kan faktiskt vara allergiska mot spannmål (finns i de flesta av blötmaten). På djuraffärerna finns det ett torrfoder, som är speciellt för alla sorters katter och åldrar.

Jag har ett sånt för mina katter nu, dels för att de har svårt att gå upp i vikt. Så de får extra proteiner. Och då behöver de ingen blötmat, det är inte bra att blanda dom.

Om katten är innekatt också och du kanske inte är medveten om att innekatter har mer mask än vad utekatter är så kanske du ska prova att avmaska?

• LaLe07

När det gälde våran kisse så började det med vanliga kräkningar med mat vilket blev intensivare sedan började det bli vätska ett tag under medecineringen var det väldit blandat. Efter medecineringen har vi haft något återfall men inte alls i samma mänkt som för flera gånger om dagen vissa dagar men minst 1gång om dagen

• madeleine82

"vår katt" är gammal nu och kräks ibland,de är nog en del hårbollar men ibland är det nog protest och fjanteri bara för maten inte är god,han är lite speciell el så kanske han är sjuk av åldern..:/

• Chilimon

Jag var med min kisse på två år till veterinären förrförra veckan för att hon kräktes så som din katt gör.
    Hon hade in enflammation i en körtel i magen så hon fick antibiotika och bara äta fisk,ris och yoghurt-gegga.
    Ta kissen till veterinär så du får ordning på det

Allt är ju relativt
Svar på tråden Min katt kräks mycket!