Måste en gudförälder/fadder vara döpt?
Vi håller på klura fram och tillbaka på gudföräldrar till vår kommande dotter och vet vilka vi vill ha, men bara en av dom är döpa.. Måste man själv vara döpt för att få vara fadder/gudförälder? :)
Vi håller på klura fram och tillbaka på gudföräldrar till vår kommande dotter och vet vilka vi vill ha, men bara en av dom är döpa.. Måste man själv vara döpt för att få vara fadder/gudförälder? :)
Prästen frågade ingenting om det när vi döpte våra grabbar... ![]()
Ja, det upptäckte vi när vår son skulle döpas. Tänkte ha sambons bror som en av faddrarna, men det gick inte för att han inte var döpt
Tror att det är olika från präst till präst, våra faddrar var tvungan att vara döpta.
Cocacarro : fanns det ingen möjligehte att din sambos bror döpte sig? Det gjorde min sons ena fadder , alltså han var inte döpt utan döpte sig några månader efter dopet just för att få fadderbeviset.
I svenska kyrkan ja
KisseNova: Jo, det hade kanske gått. Inget prästen nämnde dock, och sambons bror är inte direkt kristen så undrar om han hade gjort det. Men vi valde bara en fadder som vi hade i kyrkan och sen säger vi att sambons bror är fadder också, fast utan den kristna biten
Jag är gudmor men inte döpt. Min guddotter döptes i kyrkan och jag fick fadderbevis och hela rubbet. Tror inte det är ett måste att vara döpt utan helt enkelt upp till varje präst. Det kan ju iförsig vara så att min guddotterspräst glömde fråga mig och föräldrarna. Om han/hon skulle fråga säg som det är och om prästen säger nej ta en annan!Men måste prästen veta...? Jag menar hur ska de kolla det?
Det ÄR ett officiellt krav, men inte många präster frågar. Så det kan nog hända att en och annan odöpt "slinker in". Jag tror nog de flesta präster utgår från att de flesta är döpta. (Det är för övrigt lätt för prästen att kolla i kyrkobokföribgen om h*n skulle vilja det!)
Ok.... då får du väl helt enkelt prova en annan kyrka om prästen i den uvarnade kyrkan kollar upp och säger nej
. Konstigt att de utgår ifrån att de flesta är döpta...
På svenska kyrkans hemsida står att en fadder måste vara döpt och helst också konfirmerad.
Hoppas verkligen det är från präst till präst, då min sambos bror inte heller är döpt. Fast skulle prästen säga något så byter vi nog präst eller så får han bli fadder på annat sätt.
Det ordnar sig alltid
Det är ett krav för att få bli dopfadder, men det finns ju inget som hindrar att man ser personen som en "fadder i livet" ändå. Skillnaden blir bara att man inte får fadderbevis och skrivs in i kyrkans papper (dvs kyrkans "folkbokföring" av sina medlemmar).
Jen har helt rätt. Läs här vad prästen svarar: www.dopguiden.se/fraga_prasten
Men det kan ju fortfarande vara så att prästen inte kollar upp om faddern är döpt eller ej vilket skedde i mitt fall. Jag är alltså ej döpt men gudmor till en tjej som döptes i kyrkan. Jag fick även faderbevis.
Alltså inte "faderbevis" utan "fadderbevis"...jag är ju gudmor
)
Russinkastrull; det borde märkas när prästen ska registera dig som fadder.