• Flamincotjej

HJÄLP hur gör jag en egen sängavel

Hej jag skulle behöva lite hjälp .
    Jag vill göra en egen sängavel med tyg.
    Men hur ska man fästa gaven i sängen el i väggen ??
    Vore kul om nån hade nån bild på en hemma gjord gavel.

• Svar på tråden HJÄLP hur gör jag en egen sängavel
  • Mia83

Hur du fäster gaveln är ju upp till dig. Vill du inte ha hål i väggen så fäster du den i sängen, om du har en resårbotten dvs. Annars kan man ju låta bli att fästa den också, och låta den klämmas fast mellan säng och vägg i stället.

• Soffen

Alla resårmadrasser (alltså valiga sängar) har en träram. I den kan man alltid borra och fästa en gavel med en skruv. Men personligen tycker jag att det är både snyggare och enklare att göra gaveln lite högre och i stället sätta den på golvet. Du behöver ju inte klä den med tyg hela vägen ner.

Det vanligaste är nog att köpa en bit spånskiva och klä den med vaddering. I brist på annat fungerar säkert ett billigt istoppstäcke. Fäst det med en häftpistol och häfta fast tyger därefter.

• Mia83

soffen

Som jag har förstått det så är skillnaden mellan resårmadrass och resårbotten just att resårmadrassen inte har någon träram. ?

• Flamincotjej

Tack för tipsen.
    En liet fråga till hur hög tycker ni att den ska vara .
    Vi har en säng som är 60 cm hög med dom benen jag ska ha .

• Mia83

Oj, det var svårt att svara på. Allt beror ju på tycke och smak och hur rummet i övrigt ser ut. Men det bör ju åtmistone vara så pass hög att den går ovanför huvudet när man ligger (så att den fyller den praktiska funktionen med att skydda väggen också). Så....på en höft åtminstone 1m.
    Ska den vara lika bred som sängen föreslår jag att du inte gör den särskilt hög. Men ju mer du ökar på bredden på gaveln desto högre kan du ju göra den, och ändå bibehålla känslan av balans i designen.
    Hoppas du inte blev snurrig nu!

• Flamincotjej

Jag hade tänkt mig 110 ungefär

• Mia83

Höjd eller bredd? Hur bred är sängen då?

• Flamincotjej

Den är 180 cm bred

• Mia83

Ok, men då har du ju en rejäl säng, vilket innebär att du kan ha en rejäl gavel. 110 är ju helt ok, det skulle nog se ganska netutralt ut, lagom.
    Men vill du så kan du ju göra den högre också.
    Det beror ju som sagt på vilket intryck du vill att den ska ge.
    Vill du att den ska vara ganska "snäll" och lagom så låter 110 perfekt.
    Vill du att den ska vara en central design i rummet kan du öka på den.
    Prova att göra en skiss och testa olika höjder där. Se till att ta med hur väggen som huvudänden på sängen står emot ser ut, t ex tavlor, hyllor mm.
    Man brukar kunna få ganska bra koll på det sättet.
    Lycka till! (Ska också göra en egen gavel snart, fast den blir målad)

Svar på tråden HJÄLP hur gör jag en egen sängavel