• MonicaH

Ingen sexlust efter förlossning? Hur är det för dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-13 21:19:56:
    Är det normalt att inte känna behov av närhet alls?
    Efter en förlossning?
    Är det för att man ammar?
    Sin kropp som förändras?
    Att ta hand om ett nytt liv?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ingen sexlust efter förlossning? Hur är det för dig?
  • Gladskit

Min sexlust var nog som vanligt. Den förändrades inte särskilt mycket under graviditeten och kom igång rätt snabbt efter att sonen var född. Vet inte om det berodde på att han kom med snitt?

Jag minns att jag var mer "på" än sambon. Han var rädd att jag fortfarande skulle ha ont nånstans eller så men jag tyckte bara att han var jobbig, för jag behövde verkligen den bekräftelsen just då.

• Asereht

Jag tror att det är ganska normalt att inte känna någon direkt lust. För egen del så känndes det som om jag fick en överdos av närhet och delade med mig av min kropp dygnet runt till barnet/barnen och när jag väl fick vara ifred fanns det inte så mycket närhet kvar att ge.

Visst ville/vill jag var nära min man men sex är liksom "under huden nära" och det orkar jag bara inte med ibland.

Det går  i vågor tycker jag, när det har varit intensivt med barnen (minsta är 15 mån och jag ammar ganska mkt fortfarande) så har jag ingen sexlust alls medan det mellan de intensiva perioderna är precis som innan (och imellan) barnen.

Just i början så är man så uppfylld av bebis och dess behov att man itne riktigt orkar känna. Det kommer tillbaka, man landar i det nya och börjar fungera normalt igen. Men livet med barn är inte som livet var innan barn.

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
  • L875

Efter min första förlossning dog min sexlust helt, i ett halvår ca. Det kan ha haft att göra med en ful bristning som stygnen släppte i efter två dagar. såret fick självläka och lämnade mitt kön "out of shape". Traumatiskt värre och det tog ett tag att våga se på sig själv igen. ännu värre att låta min sambo se mig. hojja vad det var jobbigt. Gråter
    Sedan tror jag att det hade med hormoner att göra och uppfyllnad av en ny sorts kärlek. Då jag fick mitt andra barn tappade jag inte alls lusten, utan kunde återgå till mitt naturliga jag ganska fort.

• Jen 82

För mig var det som vanligt efter både första och andra barnet, nog för att det sen inte HÄNDE så ofta så fanns lusten där.
    Vi ville inte tappa närheten utan jobbade verkligen för att hålla vårt förhållande igång även som nyblivna föräldrar. För oss var det viktigt att inte glida i sär och bara vara föräldrar efter bebisen kom utan också vara man och kvinna.
    Det betydde i praktiken inte massa sex i början men väl en massa närhet. Speciellt efetr första barnet var jag lite skraj att komma igång, var rädd att det skulle kännas annorlunda men det är som att kunna cykla, det försvinner inte

• KalsongMorsan

Efter första förlossningen va jag livrädd & hade inte sex förrän 5-6 månader efteråt. Ingen skillnad.

Efter andra förlossningen va jag helt galen, ville ha sex hela tiden! Kände mejj som världens sexigaste kvinna haha Va så J*vla skönt att bli av me magen!

• tjillevippen

TS
    Tycker det är ganska stor skillnad på behov av närhet och sexlust. När jag ammade kände jag faktiskt inte nåt större behov av varken närhet eller sex, men när jag slutade amma blev jag genast mer sugen på att kramas, sitta nära, ta handen osv. Sexlusten lyser fortfarande med sin närvaro (har inte ammat på 4 mån)

• Licizzi

Saknar alternativet annat..Jag fick tillbaka sexlusten o den var stark, ca 2 veckor efter förlossningen..

♥ Cicci Bella -o5 + hoppas på en -o8 ♥
  • Underverket Tims mamma

Har aldrig haft större lust, varken innan under eller efter graviditeten men den minskade under och efter graviditeten.

• Bempa

Jag hade väldigt mycket sexlust under hela grav. Men sen var det stopp. Det tog över ett år innan jag fick tillbaka det igen...

En fot framför den andra....
  • klickann

hade ingen som helst lust första halvåret.... Efter ett år var det nog som vanligt.... Detta efter 2:an då.... För med ettan blev jag gravid när han var 9 mån vilket inte direkt höjde lusten mer *s*

• izabelle32

Typ nada sexlust första 6 månaderna. Kan ju bero på att jag ammat båda pojkarna lääääänge. Stora sonen till han var 2 år och nu den lilla som snart är 7 månader. Antar att det blir som innan (hoppas) när lillis är avvand.

Stolt mamma till Aaron 3 Maj 2004 & Levi 1 sept 2006
  • turpis

När man ammar har man mer av det kvinnliga könshormonet (vad heter det -herregud vad man tappar ord av att amma också!!!) och mindre testosteron -och det är testosteronet har positiv betydelse för sexlusten! Det finns alltså hormonella orsaker till varför många (däribland jag själv) känner mindre lust efter en förlossning. Tröttheten gör väl sitt också...

Svar på tråden Ingen sexlust efter förlossning? Hur är det för dig?