• zara82

vid vilken temp ger ni era barn alvedon?

min dotter är 7 månader o har nu ikväll 38 graders feber..absolut inte hög. men brukar ni ändå ge en alvedon kanske inför natten?

eller när ger ni era små?

• Svar på tråden vid vilken temp ger ni era barn alvedon?
  • A o E

Minst 38,5 - men ofta över 39 innan jag ger alvedon. Är tempen drygt 38,5 på kvällen ger jag ibland för att hindra den från att stiga medan jag sover.. Känns lite tryggare då.

• Mickis74

Över 38...inte på dagarna, men till natten.

• Pochahontas

Jag ger inte alvedon vid 38 grader. Om det går över 39 gör jag det nog, i alla fall till natten... Men annar gör jag det inte, om det inte verkar behövas... Vätska däremot, är ju viktigt.

Jag försöker vara restrektiv med mediciner. Tror inte det är bra att stoppa i dom för mycket. Men visst behöver man ibland...

Nu är hon här!!! ...våran lilla Elsa...
  • nelie

jag tycker det beror lite på allmäntillståndet. ser jag att pojken mår dåligt och jag tror att han skulle sova bättre med febernedsättande, så ger jag honom. men har dom inte för hög feber, tror jag att det kan vara lite bra att låta den va. det är ju trots allt kroppens försvar... men det är jag det...

• Kajee

När jag märker att febern påverkar dom för mycket. Det har inte med en exakt temperatur att göra.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Berith69

Våra killar brukar få Alvedon när de verkar påverkade av febern, oroliga, hängiga, inte kan äta osv, och när de har riktigt hög feber (bortåt 39 grader eller över). Om de har över 38 så får de nog ofta på kvällen just för att kunna sova lite bättre.

• lindansare

När barnen är medtagna eller signalerar att något är fel/gör ont. Feber i sig gör inte att vi ger alvedon.

• Laloo

Mellan 37,5-38,5 gör febern "nytta", dvs "städar" undan bakterier och virus. Över 38,5 kan man, om barnet är medtaget och påverkat ge Alvedon.

• Laloo

Men sen får man ju gå lite på känsla oxå.

Mina får, om de är trötta, hängiga och verkar ha ont, även om de ej kommit upp i graderna..

• Splach

dottern ger jag inte Alvedon, tror hon inte tål donet, då hon sväljer det, och sedan 5 minuter senare spyr up det hela...

Men ger hon iprem, och ger det enbart då hon har feber och är hängig etc, har hon bara lite feber får hon inget, men är hon hängig eller verkar må dåligt på något annat sätt så får hon iprem..

• Lejån

Närmare 39 grader om hon inte är påverkad på annat sätt också, då får hon ändå.

• Minnisen
    Man ska inte ge alvedon för att febern e si elller så hög! Man ska ge det om barnet e hängig, grinig, inte vill äta, alltså påverkad av febern!

Fd minna med magen
  • nilam

Inte vid någon särskilld temp utan när barnet är påverkat och har det jobbigt eller inte äter! Men riktmärke kan väl vara att inte ge under 38,5 om det inte redan då behövs skulle jag vilja säga!

Svar på tråden vid vilken temp ger ni era barn alvedon?