• En Saga

Bra eller dåligt att hyra hus av en kompis?

Hej ,jag och min sambo har fått ett erbjudande att hyra våra vänners hus, och sedan köpa det, när jag har fått mer fast arbete. Dem ska köpa ett nytt hus, och då frågade dem om vi var intresserad att hyra deras hus, det är jättefint hus och där skulle vi trivas, men jag undrar är det bra eller dåligt att hyra av ett par bekanta som vi står väldigt nära med? dem sa att det blir ett riktigt kontrakt så allt går ju ärligt till.
    Vill gärna ha eran åsikt om detta ni som kanske har erfarenhet av det.

• Svar på tråden Bra eller dåligt att hyra hus av en kompis?
  • jacklin

Ja det tycker jag att ni kan göra, för då känner ni ju ägaren och det blir lättare då. Ni vet ju vad som är fel (om det finns) och så.

• Cheesus

Tveksamt att jag skulle gå med på dealen.

Personligen försöker jag att inte dribbla med vänner o bekanta i affärer. Det kan alltid uppstå krångel och problem.

Ett hus representerar ett avsevärt värde och hur kul är det om ni börjar tvista om saker som går sönder och slits? Vad är ett skäligt slitage? Har hyresvärden ekonomi för att vara ansvarig för två hus?

Helt plötsligt en svinkall vintermorgon har pannan gett upp och det krävs en omedelbar installation av en ny anläggning för 50-100.000 kr. Klarar de av den? Att vara hyresvärd är ingen dans på rosor och kräver en del faktiskt. Att vara hyresvärd / huresgäst åt en kompis kan kräva ännu mer.

Mitt råd: Låt bli. Köp inte ens huset av dem. Det riskerar bara bli tråkigheter för vem vill bråka om det där dolda felet för 125.000 kr med sina vänner?

Köp annat!

• Mammanseko

Se till att skriva ett riktigt kontrakt bara!

Vi hyr sedan flera år tillbaka av sambons fd styvpappa så vi har en nära relation till våran hyresvärd men det fungerar väldigt bra!

• Sinikkaa

Se bara till att kontet innefattar allt.. Inte så kul om kylen går sönder och de inte vill betala.. Som hyresvärd är man ju skyldig att göra de.. Och om ni kommer överens om att själva betala allt sånt eftersom ni ändå ska köpa att de regleras i kontraktet lika renoveringar å så.. Allt som höjer värdet som ni själva gör måste ju på någe vis dras av..

Skulle nog kontakta en jurist för att allt ska gå rätt till iom att ni ska köpa senare..

BF 13/7-07
  • En Saga

Vill bara tillägga att allt som går sönder, står vi för och det vi,om vi nu tar över deras hus och hyr det, så blir det ett riktigt kontrakt, med uppsägnings tid osv.

• Cheesus

Gör det INTE!!!

Allt som går sönder står vi för...SLAVKONTRAKT!

Det kan sluta i katastrof. Okej om det rör sig om tapeter och annat skräp. Men börjar det bli riktigt dyra saker som går sönder så ska ni helt plötsligt investera dyra pengar i annans fastighet. Ni är mer än lovligt korkade om ni går med på sånt kontrakt.

Men har ni lust att köpa en ny värmeanläggning åt eran hyresvärd så är det väl upp till er....om det nu skulle gå så illa alltså.

Nästan så du skulle få hyra mitt hus med den dealen!

Glöm den dealen per omgående. Nu suger det säkert som sjutton i hustarmen och det är svårt att se nyktert och sansat på situationen. Det kommer fler hus framöver åt er. Ta allt i den takt som ni klarar av utan att krångla med vännerna.

• jacklin

Ja efter att ha läst vad de andra tycker så håller jag faktist med de om att låta bli.

För det kan hända att de sparkar ut er sen när ni väl har bytt allt som är sönder, spis, kyl/frys, värmeanläggning osv och då har ni slängt bort en massa pengar på det som ni inte får

• AnnaKlara

Nej, låt bli. Att i hyrd bostad ta ansvar för allt som kan gå sönder låter fullständigt vansinnigt.

• Shagwell

Vem skulle denna affären gynna? Ställ dig den frågan.
    Du skulle väl inte betala ny frys/kyl i en hyreslägenhet om den gick sönder t ex? Och varför skulle du göra det i ett hus?
    Vill ni ha huset egentligen eller är det bara själva husidéen ni är sugna på?
    Sätt er inte i hus om ekonomin inte tillåter, det är inte billigare för att man hyr. Månadskostnaden har ni ju iaf.
    Om ni nu bara vill och måste ha det huset så se till att ha hjälp av jurist så att ni såväl som ägarna är skyddade från tråkigheter. Det smakar & kostar att upprätta ett sådant avtal men är väl värt det i slutändan. Finns så mycket som kan hända med ett hus!

Svar på tråden Bra eller dåligt att hyra hus av en kompis?