• Mia med 2

hur gör man för att inga tvestjärtar ska va i brevlådan?

Första vårtecknet hos oss är att vi fått tvestjärtar i brevlådan. Jag verkligen avskyr tvestärtar.

Finns det något tips på hur man kan göra för att dem inte ska va i brevlådan?
    Brevlådan står ihop med andra brevlådor intill en häck och vi kan inte flytta brevlådan därifrån.

Mia, mamma till Romeo 050602 & prinsessan i magen bf 070507
  • Svar på tråden hur gör man för att inga tvestjärtar ska va i brevlådan?
  • Rigmor Mortis

De gillar mörka ställen, så en ljus plastbrevlåda brukar funka. Men det är ju inte så snyggt. Jag har provat att hälla salt i lådan en gång, det funkade faktiskt (men lådan som var en metallåda rostade väldigt fort då)

• Mia med 2

vi har en brevlåda som bostadsföretaget fixat som är likadan som alla andra i längan, vet inte riktigt om man kan byta den.. har en röd i metall..

fler förslag?

• Rigmor Mortis

Nu spekulerar jag bara, men de gillar ju mörka och trånga utrymmen. Rullar man wellpapp borde de föredra att bo där framför att gömma sig i posten... kanske en wellpapprulle i botten på brevlådan, och sen hopknycklat kycklingnät över som posten vilar på? Äh, jag vet inte.

• Carro W

Kycklingnät eller en bit äggkartong i botten ska väl hålla dem borta från posten.

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Euphorbia

Borra massor av hål i botten på lådan, tvestjärtarna tycker inte om när det är ljust och välventilerat.

• Rigmor Mortis

...eller byt ut bottnen i lådan mot plexiglas. Frågan är om ni får göra åverkan på lådorna?

• Mia med 2

tack för era tips! fick ett tips av min mor om att ha klädnypa på brevlådan så den alltid är lite öppet. tror ni det funkar?

• Mia med 2

mmm, osäker på om vi kommer få byta botten på brevlådan här. vette tusan heller hur man får ner den från där den sitter nu..

• augustilejon

TS- om man har en klädnypa så den står öppen så blir ju posten blöt vid regn o vind?
    Får rysningar när jag läser denna tråd, har haft INVASION i min etta en sommar, de var överallt, i soffan, sängen, badrummet på lister, på alla möbler...Nomore kom och sprutade gift så försvann äcklena.
    Kan du kanske höra med anticimex om det finns nåt preparat man kan lägga i lådan?

• lycklig adoptivmamman

min mormor hade alltid en äggkartong i botten just fär tvestjärtar, det funkade.

• Mia med 2

har inte gjort nåt med brevlådan förutom att jag lämnat kvar en död tvestjärt i botten, har inte sett till en levande tvestjärt där i hoppas det håller i sig! dem kanske blir avskräckta

• principisessan

VITLÖK!!! vi hade tvestjärtar i brevlådan när jag bodde hemma o slängde i ett par vitlöksklyftor, alla försvann

• isisisis

Man sitter på span.Så fort en tvestjärt kommer på natten så sprutar man vatten på den!

• anathema

måste bara säga...uuuuuuuuuuuuuuu*ryser*

har äckel fobi mot tvestjätar....uuuuu

Svar på tråden hur gör man för att inga tvestjärtar ska va i brevlådan?