• Alexp

Hunden kissar på mattor....

Hej!

Vi har en Wheaten terrier Tik som är 3 år gammal nu. Hon är jättesnäll och trevlig och underbar på alla sätt och vis. MEN hon får för sig att kissa på mattor ibland. Det händer sällan men det händer fortfarande. Ibland kan det vara förklarligt om hon tex inte gjort något på kvällen men andra gånger har on kissat 3 gånger precis innan läggdags och när man vaknar är matta nerkissad ändå. Hade förstått om hon gjort det på dagen när vi inte är hemma men detta händer alltså nattetid. Tror inte hon har Urinvägsinfektion men hur vet jag det? Vetrinärbesök för 4 tusen? Några tips på hur vi ska göra?
    Hon är alltså Välrastad och har vanligtvis inga problem att låta bli det. Den senaste mattan var helt ny och aldrig kissad på tidigare(Så trött nu den var bara 4 dagar) så det är inte för at det luktar kiss. Hon ligger ofta och sover på mattorna och liknande så jag förstår inte varför hon kissar där. Nu har vi inga mattor och den nya var den första på ett tag och trodde det skulle funka men nope.

Några tips? Hjälp!

• Svar på tråden Hunden kissar på mattor....
  • Minikatt

Har inga råd att ge tyvärr. Vet bara att hundar gillar att gissa där det är mjukt, typ mattor. Men är hon rumsren så kan man ju fråga sig varför hon gör det.

Hoppas nån annan vet!

• maskrosen77

har samma problem med en av våra tikar.. Helt "rumsren".. Men så fort jag lägger ut en matta så är hon där och kissar.. Hon har varit hos veterinär och inget är fel..

slängde alla mattor, under tre veckor hände det ingenting någonstans i huset.. i och med att där inte var några mattor, så jag la ut de nyinköpta mattorna..Vaktade henne som en hök, men ändå så smet hon iväg och kissade på mattan..

Så trött på det... Varför gör hon så...

• clay

Tänkte genast på urinvägsinfektion, men om inget är fel så ???
    Markera revir kanske?

Fuck the world! I can make my own people!
  • maskrosen77

jag har tre tikar, hon står lägst i rang. Men om hon skulle markera revir så borde hon göra det även om där inte är några mattor..?

• Euphorbia

Det är ju äckligt att kissa på golvet, då kan man ju bli blöt om tassarna!!
    Antagligen revirmarkering, men jag tycker att du ska leta reda på en billigare veterinär och få henne kollad iaf.

• enlitenbitkaka

Kolla med veterinären en gång för mycket än en gång för lite...vi kollade vår kille för UVI på Blå Stjärnan i GBG och det gick på runt 1500:- inkl medicin + att vi fick ut en viss del på försäkringen.

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Alexp

Jo jag antar vi får åka kolla henne då. så tråkigt bara när det är så otroligt dyrt. Sist jag var inne tittade dom på ett hudutslag hon fått på bröstet och tog ett blodprov. Jag var inne och ute igen på mellan 5 och tio min och ändå kostade det över tusen kronor. Jag förstår att det kostar inget fel med det men när det går SÅ fort borde det inte få kosta mer än 500 iallafall.
    Inga andra tips. Förstår inte varför hon skulle pinka revir hemma riktigt och bara på mattorna. Det kan gå jättelång tid emellan också. Så tråkigt. Försökte tvätta den nya fina mattan igår men det gick som vanlit inte bort helt och allting luktade kiss som vanligt hemma. Blä jag är så trött på mattor. Har inga numera men under datornstolen måste vi ha så att inte golvet blir förstört men nu får det gå ändå.

• Västkusttjejen

Tyvärr är det en myt att bara hanar markerar revir, tikar gör det också :( Hanar upp mot saker och tikar på mattor. Jag vet inte hur man ska få bort sånt. Men vi fick bort våran hanes markeringar genom kastrering. Det kan vara en lösning. Dyrt på tik men det är det värt i längden. Har man inte planerat kullar/avel/utställning osv så rekomenderade tre olika vetrenärer mig att kastrering är bäst på hundar liksom katter. Du kan ju också prova att kasta nycklar på henne då du ser henne markera/hälla vitpeppar (mest på fläcken, de hatar att dofta på vitpeppar)/trycka ner nosen i kisset och fya ordentligt (funkade på våra emellanåt)/ta bort mattorna... Jättetråkigt problem det där, som är jäääättesvårt att få bort :( Lycka till i alla fall.

• Alexp

Jo problemet är ju att det är på kvällen/natten när vi inte ser eller när vi är i ett annat rum så man er ju henne aldrig göra det. Hon är VÄL medveten oma tt hon inte får för om hon går och kissar sover hon på golvet då hon verkar skämmas lite eller bara vet att det är fel. Det är ju dock ingen ide att fya morgonen efter utan man måste ju ta dom på bar järning. Men vitpeppar är ju en bra ide kanske men hon gillar ju att ligga på mattan så vi får se.
    Löste för övrigt problemet med Sönderbitna Pennor/lepsyler/plastpåsar med hjälp av Chili bitar. Luktar inte så mycket men är desto starkare Får pröva peppar på mattan denna gången. ska jag ta påå hela mattan tycker du eller bara en bit? Kanske ska ställa ut en liten matta till att börja med och dränka den i peppar som lockbete så hon kanske lär sig? Känns lite elakt men det måste få en lösning.

• Västkusttjejen

Ja börja med att lägga fram en lite mindre matta och peppra hela den, jag tror inte det krävs så mycket, bara att det sprids över hela mattan, så får du se hur din vovve reagerar ;) Det finn sju sån Fy-spray också, men det vet jag inte hur pass bra det funkar, men det luktar gott, citrus :) Man borde kunna ringa olika kenneluppfödare ock så och fråga efter bra kisstips :) Så har jag gjort fast med mina katter och problem som uppstår :)

• MiamiVice THE Slyna

Västkusttjejen skrev:
    "Du kan ju också prova att kasta nycklar på henne då du ser henne markera/hälla vitpeppar (mest på fläcken, de hatar att dofta på vitpeppar)/trycka ner nosen i kisset och fya ordentligt."

Ehh..Hallå..vad är det för stenåldersmetoder du använder??

• Alexp

MiamiVice: Du verkar duktig, Har du några tips själv?

Svar på tråden Hunden kissar på mattor....