Vad är skillnaden mellan urakut och katastrofsnitt?
Någon som vet?
Någon som vet?
Jag fick ett akutsnitt (som det tydligen heter bara förlossningen kommit igång, det var hur lugnt som helst). Då pratade de om både urakut och katastrof som att det var samma sak.
Det är ingen skillnad. Katastrofsnitt är en gammal benämning på urakut snitt. De benämningar som används idag är: planerat snitt, oplanerat snitt och urakut snitt.
Oplanerat används när förlossningen kommit igång, men inte kommer att kunna slutföras vaginalt. Det är inte jättebråttom eftersom barnet mår bra och mamman mår bra. Man får vara vaken under snittet.
Urakut används när det är fara för barnets och/eller mammans hälsa. Då ska barnet vara ute på tio minuter. Mamman sövs och pappan får inte vara med när snittet görs, men hämtas in strax efteråt.
(Vi gick kurs i helgen, och pratade om just detta.)
Hej
Det finns, Planerat, akut och katastrofsnitt.
Det planerade är som det låter.
Akut är när man inte har fått det planerat men att beslutet tas i lugn och ro, oftast samma dag som det utföres.
Katastrof betyder att så har man under 5 min på att få ut barnet och man använder en larmknapp som tecken.
Ha det bra
Ska man vara petnoga är omedelbart snitt benämningen numera.
nglt:
...och det ska man ju vara..!
..ja självklart ska man vara det!
Men då fick jag ett katastrofsnitt..för allt gick vääääldigt fort, jag sövdes och sonen plockades ut på två röda.
Men dom påstod efteråt att det inte var någon fara med honom..hur kan det komma sig då..om det nu var så bråttom?
Jag höll ju dessutom på att svimma av chocken när allt gick så fort!
Därför att personalen inte vill ta några risker. De flesta barn kommer ut utom fara men det är just därför man arbetar så fort.
Glasögonorm på danska he he