• Anonym (trötter)

Kolposkopi + vävnadsprover någon???

Lägger in mitt inlägg på nytt, men nu med rätt benämning på undersökningen för att förhoppningsvis få några svarGenerad

Var hos gyn idag för att ta cellprov pga problem med kontaktblödningar ett litet tag. Senaste cellprovet var taget -03 såg hon där.

Direkt när hon hörde om mitt symtom sa hon att de skulle göra en sk kolposkopi, alltså gå upp med ett kolposkop och kolla livmoderhalsen ordentligt.  Detta gjordes efter cellprovet och hon tog även två-tre biopsier + odling från själva livmoderhalsen.

Efteråt var jag självklart väldigt orolig och frågar varför hon gjorde en så stor undersökning. Hon säger då att det beror på att jag haft kontaktblödningar och att de gör det på alla som har det, men att hon inte kunde se något ovanligt med koloskopet osv.

Men efter att ha googlat på nätet där det överallt står att läkarna tar biopsi efter kontroll med koloskop då de sett något är jag givetvis väldigt orolig.

Undrar allstå - är det någon mer här inne som fått genomgå kolposkopi + biopsi där allt varit bra?? *famlar efter halmstrån* Jag undanber mig vänligt men bestämt skräckhistorier dock, de figurerar redan tillräckligt i min hjärna Fundersam
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-14 10:26:00:
    Undrar också om ni som genomgått detta blödde länge efteråt? Hade ni ont? Jag blödde ganska mycket några timmar efter igår, men redan igårkväll avtog det ganska mycket. Idag har jag mest färgade flytningar. Känner dock lite hugg och stickningar i livmoderhalsen/livmodern idag.
  • Svar på tråden Kolposkopi + vävnadsprover någon???
  • Anonym (håll ut)

Jag fick ta extra prover för att läkaren såg "nåt" som sedan inte var någonting men bara för att vara på den säkra sidan så kollades jag upp extra.

Jag förstår att du vill ha svar NU men hur det gått för andra är ju inget som visar hur det är för dig. Det är fruktansvärt att vänta på prover men tyvärr finns inget annat att göra. Försök att göra nåt roligt under tiden för att få tankarna på annat håll.
    Lycka till!

• Anonym (trötter)

Tack håll ut! Varför jag frågar är för att jag tycker mig se överallt att det bara är negativt. Det är skönt att få höra lite positivt också, så tack för ditt svar.

Känner mig mycket lugnare nu än igår. Ska försöka få tiden att gå....

• xal

Läkarna gör biopsier om/när man har/haft mellanblödningar och kontaktblödningar OCH om/när de sett något i mikroskopet.

Din läkare tar det säkra före det osäkra och undersöker dig så mycket hon kan nu, för att du inte ska behöva göra om det. Det tyder på noggrannhet och omtanke från hennes sida, och för det ska du inte oroa dig.

Känn lugnet. :)

• Anonym (trötter)

Tack xal. Det är alldeles säkert så som du säger. Känns sååå skönt nu, ibland är man som ett litet barn som behöver tröstas. Löjligt kanske. Hon läste väl i min journal också, vi förlorade vårt barn förra året, hon tycker nog vi haft tillräckligt med elände och ville bespara mig fler undersökningar....

• xal

Du är inte ett dugg löjlig! Det här blir nog lite långt, men;

En bra läkare läser på om sina patienter. Jag hade mina första cellförändringar 2002, och har på grund av blödningar och infektioner gått på ett tjugotal undersökningar sen dess. De första tre åren bollades jag mellan olika läkare som jag upplevde som arroganta och distanserade, emellanåt rent hånfulla i sin attityd när jag tog upp saker jag var orolig för.

Jag gick och väntade på ett försenat provsvar när en kvinnlig läkare ringde upp mig och sa att hon av en händelse fått min journal på sitt bord. Hon berättade att hon läst om mina erfarenheter och mitt missfall, och bad mig komma på en undersökning hos henne. Väl där undersökte hon mig lika grundligt som du beskriver att din läkare gjort, avsatte två timmar till att lyssna på och besvara alla mina frågor, samt skrev i journalen att jag hädanefter ENBART skulle träffa henne.

Hon vände mina rädslor till hopp. Jag opererades kort efter undersökningen (hösten 05), och de fyra undersökningar jag gjort därefter har varit helt utan anmärkning. Min nästa undersökning skulle ske i augusti, men nu är jag gravid och får vänta till hösten. Min stora förhoppning är att hon ska gå ett pass på förlossningen när jag kommer in. Hon är - hur löjligt det än låter - min hjältinna. Jag tycker du ska skatta dig lycklig som har en så omtänksam läkare.

• Anonym (trötter)

xal: Skönt att träffa en bra läkare! Jag är egentligen jätteglad att jag fick henne, hon tog ju mina symtom på allvar på en gång. Hade jag gått till min BM så hade det bara blivit ett vanligt cellprov och då kanske sen ytterliger prover, väntan - ja du vet...

Lycka till med bebisen i magen :)

• Anonym (trötter)

Inga svar än.... Idag mår jag botten!! Är sååå rädd! Vill inte att det ska vara nåt farligt

• Anonym (håll ut)

Det tar några veckor att analysera svaren, för de ska färgas, tvättas etc.
    Håll ut!

• Anonym (trötter)

Har nu fått svar och allting såg normalt ut! Livet har återvänt till mig, jag är så lycklig!!!

• xal

Du ser.. vad var det jag sa? Nästa gång du ska lämna prov kommer du veta hur det går till, och du går dit med större lugn.

Grattis till ett UA-prov!

• Anonym (trötter)

xal: Japp, nästa gång kommer jag (nog) inte bli lika uppriven! TACK för stödet!

• xal

Di niente! Jag har ju varit där (massor av gånger) och vet hur jobbigt det är att oroa sig. Kan jag hjälpa till med mina erfarenheter så gör jag gärna det.

Svar på tråden Kolposkopi + vävnadsprover någon???