Vad är normal temperatur på ett barn?
som rubriken lyder;
vad är normal temperatur på ett barn?
Min grabb är 4 månader o har 38.3 nu i kombination med mycket snorig/ täppt i näsan & torrhosta. Tycker så synd om han!
som rubriken lyder;
vad är normal temperatur på ett barn?
Min grabb är 4 månader o har 38.3 nu i kombination med mycket snorig/ täppt i näsan & torrhosta. Tycker så synd om han!
...samma som på en vuxen.
Man brukar räkna över 38 grader som "feber" på ett barn. Så lite grann feber har han.
Det är olika, mina brukar ligga på runt 37-37.5 i normal temp. En kompis son har 36.5 i normal temp. Men de säger ju att över 38.0 är feber...
Mina små är också väldigt förkylda just nu. Sånt som går..
Min son hade 38,1 här om dagen och vi ringde då sjukvårdsupplysningen, men hon sa att det inte var nån fara, men att vi skulle höra av oss på en gång om det steg ytterligare...
Över 38 grader räknas som feber. Små barn får lätt hög feber, upp mot 40 grader utan att för den skull må dåligt av det. Man behöver inte ge febernedsättande så länge barnet inte är slött och äter/dricker dåligt. Håll koll på att han kissar ordentligt så vet du att han får tillräckligt med vätska. 5 välfyllda blöjor/dygn.
Mot nästäppan kan man ge saltlösning och Nezeril! Köp en Näsfrida om du inte redan har en! Toppen mot snoriga näsor!
Hoppas han kryar på sej snart!
Tillägg, har små barn feber i mer än tre dygn bör man kontakta sjukvården.
tack för svar!
så jobbigt det här, det är första gången han e sjuk oxå..
och vi e ine på andra dagen nu, är han inte bättre imorrn så ringer jag!
Kanske skulle tillägga att min son är 2 månader...
min dotter har, som jag 36,4 i normal temp. I förra veckan fick hon 40,2 i feber och jag ringde sjukvårdsupplysningen. det enda svar vi fick var att vi skulle hålla koll på allmän tillståndet, om hon reagerade när vi pratade med henne, att hon kissade åtminstone 3 kissblöjor under dygnet och fick i sig vätska. skulle febern stiga över 40,5 så skulle vi åka in, annars var det bara att avvakta, lite svävande svar men vi försökte ta det lite lugnt och febern fösvann över natten.
här i malmö så sa dem till oss att 37,5 var feber
o min dotters normal temp ligger runt 37,2
Har oxå undrat över det med feber.. Jag själv har mellan 35,5 å 36 i normal temp, så om jag har 38 så är jag som min sambo är när han har 40.. det borde väl vara samma med barn.. Finns det inte nån siffra (ungefärlig siffra i alla fall) om hur många grader över normaltemp som är feber.. för jag tror inte att alla har feber vid samma temp..
just när det gäller små barn så är inte det viktigaste vilken temp dom har utan hur deras allmän tillstånd är.... min son som är 4 månader ligger på ungefär 36,8 i normala fall så när han har 37,8 så har han feber på termometern men hans allmäntillstånd kanske är oförändrat... man brukar säga att det är feber när man har en grad över sin normal temp...