• Mickus

Frågor om öroninflammation

Min lilla kille på 15 månader hade feber i fredags och lördags, runt 38,5 sen gick febern ner, i söndags fick han prickar på kroppen och i ansiktet och har varit grinig och lättstött och jättemammig, han brukar annars väldigt sällan gråta och gnälla men nu gör han det vid minsta motgång, det märks att något inte står rätt till så idag gick vi till vårdcentralen och hon såg inga fel förrutom att han var jätteröd och irriterad i ena örat så hon gav honom en kur penicilin.

Nu till frågan...
    Kan man verkligen få öroninflammation utan förkylning? Borde han inte ha ont när han ligger ner? Han sover ju bra på nätterna. Och vad är prickarna? Doktorn visste inte men sa att det kunde vara virusprickar...men öroninflammation är ju inte virus?

• Svar på tråden Frågor om öroninflammation
  • Loppeloppan

Visst kan man ha öroninflammation utan förkylning. Det har min son haft flera gånger.

• mludvigs

Och det behöver inte alls göra ont när man ligger ner. De två sista gångerna min son haft det (en gång dubbelsidig och andra väldigt kraftig på ena örat) och då har han inte haft några problem att ligga ner.

• Julianna

Det kan vara 3 dagars feber, då får dom prickar när febern gått ner. Men också virusprickar kan det vara. Min son får ofta prickar när han har en infektion i kroppen. Och ja, man kan absolut få öroninflammation utan att vara förkyld. Det behöver inte göra superont när dom ligger ner, det hade inte min son. Kram!

• Mickus

Tack för svaren...man vill ju inte ge penicilin i onödan och jag är alltid lite misstänksam mot doktorer, fast de egentligen ska veta bäst.

Tredagarsfebern hade han i sommras det är jag helt säker på, hög feber som inte febernedsättande hjälpte mot och sen kom massor av små prickar så det är det inte, den här gången är prickarna annorlunda.

Kan kanske vara virusprickar då.
    Varför får man en öroninflammation helt plötsligt då, han har ju inte varit kall om öronen eller nåt?

• Flerbarnmamma

Du kan sätta pekfingret bakom örat i gropen bakom örsnibben om mán säger, kläm lite där. Om det är så att han reagerar som det gör ont så är det troligen en inflammation i öronen. Detta tips fick jag av läkaren på BVC för många år sedan o har funkat de gånger jag har testat på mina egna barn efter jag hörde det.

• Mickus

Tack för tipset, ska testa det när han vaknar!

• eviskurren

Min son har dubbelsidig öroninflammation nu, enligt doktorn som tittade i örat när vi ändå var på kontroll igår. Men han är pigg och glad och verkar inte ha ont alls?! Han har varit lite småsnuvig några dagar, men har ingen feber, sover bra och är inte gnällig eller så.

Vi håller honom hemma ett par dagar och försöker tvinga i honom penicillinet ändå, men jag tycket det känns konstigt. Jag håller med dig Mickus, man vill ju helst inte ge penicillin i onödan men i det här läget känns det som att man väl borde lita på doktorn. Men hur ska man veta att barnen har öroninflammation om de är precis som vanligt? Jag trodde att öroninflammation var nåt man bara inte kunde missa, för att de hade ordentligt ont (som jag kommer ihåg att det var för en släkting som var "öronbarn"), men det verkar inte stämma. Det här är andra gången han har öroninflammation och förra gången kom det också som en överraskning, då sökte vi läkare för att han hade sån hosta som inte ville gå över.

• Mickus

Ja det är konstigt. Min kille är ju iaf smågnällig och pekar ofta på munnen och säger aj aj aj så det är ju nåt som spökar för stackarn. Jag hade ofta öroninflammation när jag var liten och jag bara låg å skrek och grät så man trodde ju att det skulle göra riktigt ont.
    Jag tycker bara att det är så jobbigt att ge penicilin till ett så litet barn och slå ut hela kroppens eget immunförsvar, jag gillar verkligen inte mediciner, önskar att första kuren kunde fått vänta några år till.
    Vad händer utan medicin då, är det så farligt när det läker ut av sig självt?

Svar på tråden Frågor om öroninflammation