• MaggieMay

FTP blir galen!!!!

Jag har en site som jag uppdaterar regelbundet och det har aldrig varit något krångel. Jag har använt utforskar-interfacet i IE för att koppla mig med ftp. Sedan två veckor tillbaka kan jag dock inte ansluta längre...jag fattar ingenting. Jag har inte ändrat några inställningar. Om jag kör nätverksdiagnostik i XP så får jag till svar att jag inte kan köra FTP och att jag ska kontakta hårdvarutillverkaren. Men det funkade ju som sagt för en vecka sedan??? Vet ej hur jag tar kontakt med HP... Är det någon här som kan tipsa? jag använder Telia Säker surf som brandvägg. Kan jag hitta en logg någonstans på datorn som ger mig mer ledtrådar? Det enda som händer när jag försöker nå ftp-siten är att jag får "sidan kan inte visas". Jag bad min sambos bror att testa från sin dator och för honom funkar det.... Jag blir GALEN!

• Svar på tråden FTP blir galen!!!!
  • patrikiden

Kanske är en uppdatering av windows som sätter stopp, eller så är det din brandvägg som har tappat bort regeln(eller porten) för just FTP.

Du kan ju prova att använda ett riktigt FTP program. Finns ett antal testa.
    Kolla på : www.download.com och skriv FTP så får du upp en del. Vissa av dom är inte gratis , men det finns gratis program också. Det står vad som gäller efter du har gjort sökningen.

MVH Patrik

• MaggieMay

Tack för hjälpen så långt...men det är inte över än... Laddade ner ftp pgm och försökte ansluta. Får bara meddelandet at Status: Connecting to ws17.surf-town.net ...
    Error: Unable to connect!
    Status: Waiting to retry... (5 retries left)
    Status: Connecting to ws17.surf-town.net ...
    Status: Waiting to retry... (4 retries left)
    Status: Waiting to retry... (3 retries left)
    osv..

Jag vet att jag har rätt lösenord och rätt användarnamn...varför går det inte? och varför får jag inget bättre felmeddeland om varför den inte kan koppla...suck

• MaggieMay

Drog igång debug-mode och fick följande harang:
    Trace: FtpControlSocket.cpp(1001): OnConnect(10065) OpMode=1 OpState=-1 caller=0x003fbc84
    Trace: FtpControlSocket.cpp(1140): DoClose(0) OpMode=1 OpState=-1 caller=0x003fbc84
    Trace: FtpControlSocket.cpp(3988): ResetOperation(4100) OpMode=1 OpState=-1 caller=0x003fbc84

Säger mig ingenting...någon?

• patrikiden

Har du en brandvägg, så stäng av den en liten stund och testa utan att den är på.

MVH Patrik

• MaggieMay

Nu har jag testat att stänga av brandväggen (startade inte om någonting dock) och det gjorde ingen skillnad... Har testat att lägga till en ny regel i brandväggen där jag tillät både aktiv och passiv ftp till den adress jag vill jobba mot..men ingen skillnad. suck igen. Jag är inte helt rudis på datorer men ibland är det grymt frustrerande!

• MaggieMay

Då får jag:
    > ftp: connect :Okänt felnummer

• Najzboy

Om du har domän.

prova med ftp.dittdomännamn

det kan fungera bättre...

• MaggieMay

nej funkar inte.

Det skumma är att om jag loggar in på surftown.se och får upp mina tjänster där och sedan klickar på ftp-tjänsten därifrån som då ska öppnas i en popup så funkar inte det heller...jag börjar ge upp...

• MaggieMay

Nu har jag ställt tillbaka datorn (systemåtetällningar) till det läge den var när jag senast kom åt siten...men det funkar fortfarande inte. Jag blir så trött och ledsen... De som tillhandahåller min domän säger absolut att det inte är hos dem felet ligger...

• Najzboy

Vad har du för Internet leverantör.

Det kan vara dom som har problem med vissa portar eller har medvetet blockerat visa ip address areor eftersom nån har missbrukat dessa.

• MaggieMay

Lika oförklarligt som kopplingen till siten försvann lika oförklarligt är den idag tillbaka och fungerar precis som förut...skumt men nu känns livet bättre igen...

Svar på tråden FTP blir galen!!!!