• Spirello82

Hur man aktiverar en 1,5 åring?

Min dotter är 1 år och 8 månader och min fantasi börjar tryta.
    Vi lägger pussel, målar med kritor, "läser" böcker men vad kan man göra mer med en tös i den åldern?
    Skulle vara jätte tacksam för era bästa tips på vad ni gör med era barn hela dagarna
    Tips på både utelek och innelek mottages tacksamt

Bry dig om lyxen, det allra nödvändigaste tar hand om sig självt.
  • Svar på tråden Hur man aktiverar en 1,5 åring?
  • Kallelalle

Varför inte lite trolldeg! Gör jag med mina tvillingkillar!

• FruPuffen

Låt henne hjälpa till med hushållsarbetet hemma! Min son är 20 månader och älskar att hjälpa till. Han känner sig delaktig och vi får något gjort samtidigt. Han brukar hjälpa till med disken genom att stå och plaska med en borste på en pall bredvid mig, han räcker mig saker ur diskmaskinen som jag sedan plockar upp i skåpen, plockar ur tvättmaskinen, sopar golv, torkar med trasa, puffar kuddar när vi bäddar, skottar snö...

• AmandaPitkänen

fingerfärg (eller sån kroppsfärg man kan ha i badet?)
    lek med leklera
    bada el. duscha
    bygg en koja (både inne och ute)
    dansa till musik
    bygg med klossar/lego
    jaga varandra
    laga mat ihop
    städa ihop (det är jättebra, ge barnet en ren disktrasa som du blött upp lite och låt barnet dammtorka lite när du städar, låt hon få dammsuga lite själv så sgott som det går el hålla i golvmoppen själv, allt sånt tycker de är skitskoj!)
    ut och gunga
    ut och gå
    lek i skogen
    lek i lekpark
    lek i vattenpölar och lera om det är väder för det.

• AmandaPitkänen

kom på att min son älskar att vara i tvättstugan oxå Jag ger honom ett plagg och så lägger han det i maskinen och så gör vi så tills maskinen är full. Sen när det är klart så ger han mig ett plagg i taget ur maskinen och jag hänger det på tork

• Mia1975

Vår dotter (20 månader) gillar mest och är nöjd längst stunder när hon får vara med i det man gör. Hon får stå med en kastrull och redskap vid sidan om spisen när vi lagar mat, sortera tvätt, diska (superroligt - tyvärr nyttjar vi mest diskmaskinen, men iaf...), dammsuga ( hon går före och håller i dammsugarslangen). Har provat baka med henne och lite annat pyssel, men det är oftast inte kul så länge och det man bakar stoppar hon nästan direkt i munnen (trolldeg var inte så gott ). Sedan tycker hon mycket om att vara ute i lekparken. Pussel och böcker samt leksaksmatservis, leksamkskastruller med redskap plus grönsaker av trä som består av bitar som sitter ihop med kardborre som man kan skära i bitar mha träkniv, tillhör favoriterna av de mer traditionella leksakerna.

• Mammann

Att leka typ mamma-pappa -barn minns jag mina tjejer gillat i den åldern. Att honfått duka för mig och nallarna, och matat oss. Att hon bäddat ner oss i sängen, pussat godnatt.

Fingerfärg höll vi oxå på med.

Olika ramslekar (främjar talet), typ Rida rida ranka.

• Ell

Kan verkligen också tipsa om att låta henne vara med på det du gör hemma. Min son på 13 månader ÄLSKAR att hjälpa till! Kika in i mitt galleri där det finns allehanda "städkort" där han diskar, tömmer diskmaskinen, sopar etc.

¨¨¨¨Wille-bullen¨¨¨¨
  • mammatillpojkar

min son är 1½ och han
    *hjälper oss med hushållsarbete
    *vi målar/ritar/pysslar (nu är det påskpyssel som gäller)
    *bakar med play doe lera
    *läser
    *pusslar
    *leker med lego/klossar
    *kör bilar
    *UTE väldigt myckety nu när våren har börjat komma, lekplatser, upptäcktsfärd i skogen, matar ankor m.m
    *öppna förskolan är vi på 2 gånger i veckan
    *leker med kompisar/fasmilj som har jämnåriga

finns tusen grejer man kan göra med barn.. bara gå ut och gå, låta barnet traska på och man själv följer efter

• Spirello82

Tackar så mycket för alla era tips!

Bry dig om lyxen, det allra nödvändigaste tar hand om sig självt.
Svar på tråden Hur man aktiverar en 1,5 åring?