• Grävling

Minnestatuering, tips?

Jag har en fundering på att göra en tatuering till minne av min mamma som dog i oktober. Jag hittade en lapp hemma som hon hade skrivit till mej för ganska länge sen, där det stod att hon hade städat åt mej osv. Hon avslutade med "Kram mamma". Tänkte använda antingen det eller hennes namnteckning (hon hade fin & karaktäristisk handstil). Helst ihop med nåt annt; alltså inte bara namnet intatuerat.
    tror att jag helst vill jag ha den på ryggen för där är min andra tatuering. Jag vet inte riktigt...

Jag tänkte om någon vill ge nåt förslag på vad ni själva hade valt. eller berätta om någon minnestatuering ni själva har, motivet och var den sitter.

Tack!!

• Svar på tråden Minnestatuering, tips?
  • RonjaRovardotter

Nu kommer mina tatueringar inte vara av samma skäl som din.
    Men jag ska göra två tatueringar till minna av mina barn, även fast dom fortfarande lever.
    Sonen är född i slutet på maj, och är tvilling, så jag ska tatuera in två cheruber som håller i ett pargament med hans info, datum, tid och namn.
    Nästa barn föds nu i september, och jag har bara motiv om bebisen blir en våg. Då ska jag tatuera in lady justice, med samma info som för sonen, fast namnet blir ovanför, datum och tid på vågskålarna.

• 19anna76

hej, jag tycker det var fint av dig att vilja tatuera in din mammas namn, men jag hade gjort det där jag själv kan se det hela tiden...kanske på handleden ihop med datum o ett fint hjärta kanske...

• Lilla Z

Jag har en kompis som förlorade sin sambo för 1,5 år sedan. Hon funderar på att tatuera in en textrad fr hans älsklingslåt. Det tycker jag är fint...

• Grävling

Lilla Z: Vet du var hon ska placera den?

Tack 19anna76: Jag har jättesvårt att bestämma mej, vill inte ha någon old school- tatuering utan något sirligt tror jag. Jag vill bli socionom och kanske jobba på socialen. Tror ni folk har fördomar om man har tatueringar på "ovanliga" ställen som syns? Jag vet inte hur pass synlig eller hur stor plats jag vill att den ska ta. Nu är allt så ofattbart men hur känns det som några decennier..? Hon kallade sig själv "Mamma Monica" när hon pratade om sig själv och jag sen hittade en lappen och jag tänkte göra nåt utav det...

• liin

Jag har en blå stjärna på underarmen som minne av min sambo och dotterns pappa. Kom på direkt att jag ville ha just en stjärna som minne, då vi pratat om just döden och stjärnor vid några tillfällen. Färgen blå är den färgen jag tänker på när jag tänker på Ivan, så blå fick den bli. Det är ingen stor stjärna utan den är högst 1,5 cm i dimeter, men det kvittar, för mig betyder den massor.

• Lilla Z

Ursäkta att svaret fick vänta. Jag tror hon ska ha den på benet. Runt anklen eller något sådat....

• saris111

kanske nåt som din mamma tyckte om: ett djur, astrologi mm. kan vara nåt kanske

• Percy

Jag tänkt ha: Mamma på ena handleden o pappa på den andra till minne av mina föräldrar.

Sen tänkt jag på denna: "Everything I am or ever hope to be, I owe to my angel mother". Fast om jag väljer denna ska jag ha den på ryggraden neråt.

Men de känns lite orättvist för jag älskar ju pappa med. Vad tkr ni?

• MyCherie

Jag har tattuerat in min pojkväns initialer med snirklig stil i nacken. Anledningen är att vi en gång pratade om att tatuera oss och han sa att han tyckte det va fint i nacken på tjejer..
    Gjorde den 2 dagar efter hans bortgång & jag vet att han varit stolt om han sett den =)

• Needy

Gud va fint, hoppas du blir nöjd...=)

• LillFrida

Jag har tatuerat "THANATOS" i nacken efter att två (alltför unga) killar i min närhet gått bort under kort tid. Ska snart tatuera dit EROS, och blomsterraknor omkring dem för att göra dem mer konstnärliga.

Thanatos och eros är två begrepp som Freud använde och de betyder ungefär "dödsdrift" och "livslust". Freud menade med dödsdrift att vi har en inre längtan att återgå till jordelivet där vi alla slipper lidande. Att vi på ett sätt längtar efter att få slippa smärtan som livet innebär... Och livslust att vi har en överledvnadsinstinkt som går över allt.

Kände på något vis att de ihop var trösterikt.

• Grävling

lillfrida: Jättefint sagt och tänkt. En sådan typ av tatuering gillar jag.
    Min mamma var en person som upplevde väldiga svårigheter men som ändå var väldigt självständig och stark och klarade sej ensam med två små barn och genomförde sin utbildning när hon var nära 50. För er som inte har kollat redan så finns det mkt bilder på henne i mitt fotoalbum på sidan.

• Drutten83

Min syster tatuerade in mammas initialen på handleden. Mamsen har också en speciell och karatäristisk handstil.

• LillFrida

Jag kommer att tänka på Achelois, en grekisk mångudinna som "sköljer bort smärtan"...
    Nått att spinna vidare på kanske.

Svar på tråden Minnestatuering, tips?