Vad är bycast egentligen??
Vi köpte en matsalsmöbel på Mio i helgen. Stolen var klädd med bycast-skinn och säljaren sade att det var skinn, men jag har trott att bycast var en form av konstskinn. Vem har rätt?
Vi köpte en matsalsmöbel på Mio i helgen. Stolen var klädd med bycast-skinn och säljaren sade att det var skinn, men jag har trott att bycast var en form av konstskinn. Vem har rätt?
Det är väl ett "lågkvalitets"-skinn?
Hittade t.ex. det här.
Bycastläder
Bycast är spalt (undersidan) med påtryckt, konstgjord narv som fått en ytbehandling i form av en polyuretanbeläggning. Denna lädertyp har samma sittkomfort som Sky (plast), vilket betyder att materialet inte kan andas och därför kan kännas lite fuktigt att sitta på.
Bycastläder har relativt bra slitstyrka och smutsbeständighet. För att ytan ska förbli smidig måste den behandlas med en lämplig kräm. Det ska göras 2?4 gånger om året beroende på luftfuktighet, solljus och temperatur. Daglig rengöring med en torr trasa.
Bycastläder är värmekänsligt så var försiktig med cigarettglöd och liknande. Om ytan skadas så att själva lädret friläggs kan den i vissa fall repareras
Tack, då verkar det som både jag och säljaren hade rätt