• Frivolten

Alla experter där ute! Temphöjning efter ÄL!!

Tjejer!
    Hur långt efter ÄL stiger tempen??
    Har för mig att jag ha hört nåt om ett dygn, stämmer det?

• Svar på tråden Alla experter där ute! Temphöjning efter ÄL!!
  • Tigerkakan

Min steg från medeltemp 36,9 till 37,0 ett dygn efter ÄL

• Tigerkakan

..för att sedan nästa dygn återgå till 36,9 =) skulle jag skriva oxå..

• Cilota
    VeJay - men tempen sjunker inte igen efter ÄL utan håller sig hög fram till mens. Eller?
    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Tigerkakan

min gjorde inte det. Har förstått att den gör det om befruktning sker men jag är ej helt säker..

• Frivolten

Skumt Vejay! Hur var den dygnet därefter då?
    Jag tempade 36,7 i söndags och 37,1 i måndags. Funderar på om ÄL var där på söndan då???

• Cilota
    VeJay - då har du en ovanlig kropp må jag säga

"Hos kvinnor som har normal ägglossning, ökar kroppstemperaturen 0,5-1 grad Celsius omedelbart efter ägglossningen. Denna temperatur är stadig under resten av menstruationscykeln och sjunker igen precis före menstruationen ska börja. Den här temperaturökningen beror på effekten av progesteron, det hormon som produceras av corpus luteum (gulkroppen) efter ägglossningen. "

Källa: fertility.se/sweden/concern/Evaluating_Your_Fertility/Body_Temperature.jsp
    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Frivolten

När min temp väl stigit är den hög ända tills samma dag som mensen kommer!

• Tigerkakan

då måste jag vara ett undantag! =)

• Cilota
    Frivolten skrev 2007-03-14 16:42:45 följande:
    Okej! Omedelbart efter ÄL alltså...
    Ja, så du upptäcker det på tempningen morgonen efter ÄL.
  • Tigerkakan

Frivolten: som jag förstått får man temphöjningen dygnet efter ja. Men nu verkar ju inte jag vara ett exempel att lita på *hihi*

• Bliglin

Det är lite klurigt detta med tempen tycker jag...

Jag har tempat ganska länge, även om jag börjat slarva med det på sistone, men tänkte att jag kanske ska skriva att jag upplever att min temp stiger i två steg.
    Tex om jag har äl en onsdag kväll/natt så har tempen klättrat ca 0,2 grader på torsdagsmorgonen och sedan 0,2 grader ytterligare på fredagsmorgonen.

Oftast ligger jag kring 36,4-36,5 i morgontemp mellan mens och äl. Efter äl klättrar tempen först till 36,7 sedan till 36,8-36,9 på andra morgonen. Och jag TROR iaf att äl inträffat redan innan den första lilla tempstegringen, både beroende på hur det känns i kroppen och hur mina äl-flytningar beter sig samt överenstämmer med hur jag fått stegring på äl-stickan.

Men man måste nog mäta noga i några månader för att lära känna sin kroppstemp.
    Jag mäter på kvällen också ibland och har insett att jag ligger på ca 37.0 i eftermiddagstemp innan äl och ca 37,4-37,5 i eftermiddagstemp efter äl... därför brukar jag tempa på kvällen när mensen närmar sig... för när kvällstempen plötsligt dippar ned till 37,0 en kväll (eller t o m under det) så "vet" jag att mensen kommer att komma under natten Det har hittills stämt ca 9 ggr av 10.
    (sparar många onödiga gravtest på det sättet)
    Lycka till!

Svar på tråden Alla experter där ute! Temphöjning efter ÄL!!