• Fräknig donna

Kryssning tallin på fredag...rädd!??

Jag är lite rädd när det gungar och man befinner sig på en båt...men ska nog iallafall åka på kryssning på fredag till Tallinn.
    Tror ni att det blåser mycket nu på fredag-söndag? Kommer det isf kännas på båten?

Jag blir lätt sjösjuk och är såå orolig...Jag kan ju inte hoppa av för att jag är rädd..suck!

Snälla ge mig lite tips inför resan...

• Svar på tråden Kryssning tallin på fredag...rädd!??
  • strojes

På de stora båtarna känner man sällan att det gungar. Du kan ju alltid gå till apoteket och köpa åksjukepiller och ta innan ni åker.

• Fräknig donna

Så man bör kunna åka på fredag?

Vet nån om Victoria båten hos Tallink är stor?

• tingeling75

Köp Postafen på apoteket och se till at du tar dem minst 1 timma innan avfärd. Jag tror absolut inte du behöver oroa dig, det krävs rejäl sjögång för att så stora båtar ska börja kränga.

HA EN RIKTIGT ROLIGT KRYSSNING NU

• Viktoria74

Det är svårt att idag se om det ska blåsa på fredag om man kollar SMHIs hemsida, titta imorgon kväll så borde det stå, under sjöväder. Jag är själv en van Finlandsresenär och jag kan säga att om det blåser på havet så gungar det, typ om det börjar gå uppåt 15m/s. Tallinbåten befinner sig ganska mycket på öppet hav (jämfört tex med Åbofärjan som går mycket inomskärs). Jag har alltid Postafen med när jag åker, de hjälper. Finns numera även tuggummi att köpa, minns inte vad de heter, Calma kanske, de verkar mycket snabbare än tablett om det är så att det börjar blåsa och man känner av det. Nu tror inte jag att det ska blåsa nåt jättehårt, t ex i natt ska det blåsa 7-12m/s där båten åker, och det är inte mycket. Min kusin jobbar på färja och han sa att för att kunna hantera lite sjögång är det viktigt att man är utvilad, mätt och nöjd liksom, då klarar hjärnan av det bättre. Jag tycker du ska åka, utrusta dig med lite tuggummin eller tabletter så att du kan känna att du har nåt att ta till om det kniper!!

• Ungen

Victoria är inte i samma "klass" eller storlek som finladsfärjorna. Jag har för mig att jag blev förvånad över hur "liten" den var.

Id quot circumiret, circumveniat.
  • Viktoria74

jag bor på Lidingö, tittar på Victoriabåten genom fönstret varje dag, och ja det är en rejäl båt! Verkar vara hyfsat ny och stor, typ dom som går till Helsingfors!!!

• Bei Bei

Ifall du är gravid bör du kolla innan om du får lov att äta åksjukepillerna.

Baktill gungar det mest på båten, blir du illamående så drick inte för mkt. Mkt vätska ökar illamåendet.

Vilket bolag ska du åka med? De flesta har hemsidor där du kan se vilken båt du ska åka med.

Hoppas det blir en lugn färd. Kram!

♥ Ronja ♥
  • Viktoria74

Ungen - oj, ja jag har ju bara sett det på avstånd, men den är bra mycket större än den fjuttbåt som går till Riga som ligger bredvid.

• Viktoria74

Postafen är ok om man är gravid.

• Viktoria74

Victoria är byggd 2004 och tar 2500 passagerare. 192 m lång. Att jämföras med Silja Serenade osm går till Helsingfors, byggd 1990, tar dryga 2800 passagerare och är 203m lång.

• desi
    Bei Bei skrev 2007-03-14 20:03:34 följande:
    Ifall du är gravid bör du kolla innan om du får lov att äta åksjukepillerna.
    När jag va gravid mådde jag illa i början min bm skrev ut recept på postafen som man oxå kan köpa receptfritt på apoteket
    Så det e ingen fara det som är negativt med dom det är att man kan bli väldigt trött
    men inget farligt att ta när man är gravid!
    ♡Stolt Mamma till Moa Grace♡
  • Ungen

Viktoria
    det är ju ingen skillnad ju...
    konstigt, det kanske var "öststatskänslan" då.

Id quot circumiret, circumveniat.
  • Lyckaa

jag åt postafen när jag var gravid och ibland när jag varit åksjuk, men jag rekomderar dig inte att ta när du ska åka på kryssning! En del (som jag) kan bli jättetrötta! Både jag o sambon o min mamma blir jättetrötta och somnar och mår dåligtdagen efter. Ta några öl ist så blir det bättre =)
    Victoria är en stor båt som tar 2500 passagerare, så du känner nog inte gungningarna så mycket, iaf inte så du blir sjösjuk. Ha det så kul!

• Viktoria74

Hur gick resan? Var de en bra båt???

Svar på tråden Kryssning tallin på fredag...rädd!??