• Benet

"Vändbar" bilstol eller inte, hur har ni tänkt?

Vi ska köpa en bilbarnstol nu när grabben blivit 8 månader och vi hade fastnat för (och skullle precis beställa) en BeSafe izi Kid, när min syrra säger att  det är mycket mer ekonomiskt med en sk kombi-stol...
    Jag hade inte ens förstått att man kan ha dom här stolarna tills dom blir runt 6 år. Och sådeles ganska långa...Generad

Vi ska ha den i framsätet och vill gärna kunna luta den under färd.

Vill ju ha den bästa stolen men vara lite ekonomisk oxå Penga mun

Hur har ni tänkt/gjort? Får era barn plats bakåtvända när dom är lite större (om ni har en sån stol, givetvis)? Och slutligen; vad har ni för stol och vad tycker ni om den?

Många frågor men det gäller ju det viktigaste man har
    Mamma till världens bästa ♥ Wilmer ♥
  • Svar på tråden "Vändbar" bilstol eller inte, hur har ni tänkt?
  • AmandaPitkänen

Vi har en maxi-cosi moby och den är ej vänd bar. De på barnens hus sa att de vändbara ej är lika säkra men jag vet inte, vi fastnade för denna för man kan ha ganska så bra viloläge på.

• Lyxmorsan

Vi har två Cosmix, vändbara alltså. Tanken var att de skulle ha varsin, först bakåtvänt, sedan framåtvänt. Men nu, när lillan bytte från sin Maxi cosi till Cosmix märkte vi att vi inte får plats med två bakåtvända stolar i bilen, så storan behövde sitta framåt o då sa de i barnbutiken att de vändbara (så som cosmix) inte alls ger samma säkerhet framåtvänt som bältesstolarna så vi köpte en Britax till henne som hon kan ha tills hon inte behöver stol/kudde längre.

/\*Predikaren3*/\
  • Lyxmorsan

Kidplus heter den vi har nu, funkar bra för oss, känns dock lite tråkigt att inte kunna ha dottern bakåtvänt längre.

/\*Predikaren3*/\
  • Jenny m Benjamin

De stolar som är designade att bara sitta åt ett håll är ju bäst på att göra just det, de som skall fungera lika bra åt båda hållen blir därmed inte "bäst" åt något håll.

Sedan ska ju barnet sitta bakåtvänt till 4-5 års ålder och de barn som då fortfarande får plats i stolen kan gärna fortsätta sitta bakåtvänt tills de vuxit ur den helt och sedan få en bältesstol istället och de barn som har vuxit ur den bakåtvänt har ju vuxit ur den framåtvänt också...

• Benet

Tack för svaren!

Det känns som ni alla tycker ungefär lika...

Jenny - Du har ju rätt i det men får dom små benen plats eller blir det hemskt trångt?

• Jenny m Benjamin

Det blir ont om plats för benen men det är framför allt vi vuxna som störs av det och tror att det är obekvämt. Barnen brukar ofta välja att ha uppdragna ben när de sitter ändå ju.

Böjda ben är ingen fara men det kan naturligtvis bli obekvämt när barnet börjat på att växa ur stolen. Då får man kanske ta tätare pauser på längre åkturer en period tills det är dags att vända?
    Ofta kan man dessutom öka benutrymmet med diverse knep som att justera stolen i förhållande till sätet och även genom att flytta fram/bak stolen tills man hittar en bättre position för just den stolen i just den bilen.

• Benet

Jag blir mer och mer övertygad att vårt val av stol blir rätt!
    Tack!

Någon mer som vill berätta om ert val?

• norgesessan

vi har en freeway, den kan inte vändas, och skal kasseras 2009. Vi har också en cosmic, den är vändbarn, emn när ettan skal vändas skal han få en bältesstol, sen har tvåan cosmicen bakåtvänd...När det blir hans tur, tar han over bältesstolen..
    JAg vill inte ha en tung bilbarnstol som gör at sonen blir prässad mellan den och bältet. Dessutom ligger inte bältet bra nog, tycker jag.
    Den vi har fastnat for av framåtvända är britax, har jag för mig, den med et enormt nackskydd...
    Så jag tycker ni har gjort et bra val.

• Cecese

Vår dotter som är 4 år och 2 månader (1 m och 14 kg)  sitter fortfarande bakåtvänd i sin Akta Graco Basic. Nu säljs tyvärr inte den stolen längre men vi har köpt en sgs likadan stol till lillebror, en Akta Graco DuoFlex XTP. Det enda som skiljer båda stolarna åt är att nya stolen har extra skydd uppe vid huvudet. Annars är nog ryggen lika lång på båda stolarna. Stolen är godkänd till 25 kg i framsätet och 18 i baksätet.

Stolen är vändbar men det var inte därför vi köpte den. Den dan barnen är tillräkligt stora för att sitta framåt så kommer det att vara bältesstol (kudde med ryggstöd) som gäller. Dom stolarna är gjorde just för framåtvänt åkande och har sk horn på sidorna som styr bältet rätt över höften. I en kombistol så är det lätt hänt att bältet glider upp över magen vid en krock och ger inre blödningar.

• Benet

Tack för alla era svar!

puffar upp frågan lite ifall fler vill svara...

• Suskiv

WI har en freeway och en Two-way. Dvs en vändbar och en som bara är bakåtvänd. Vi köpte Two-wayen för vi ville ha en stol som räcker länge bakåtvänd (dottern var två år när vi köpte two-wayen och lillebror tog över freewayen) . Vi har inga planer på att använda den stolen framåtvänd utan när hon har vuxit ur Two-wayen bakåtvänd så får hon en bältesstol istället.

• Miss Lau

Det är säkrare och bättre att först köpa en stol som inte är vändbar och sen en frammåtvänd stol. Kompromiser blir sällan riktigt bra.

Tänk även på att när stolen är urvuxen är den det oavsett om den står bakåtvänd eller frammåtvänd.

Vi har haft Freeway till barnen och efter det Akta Rallysport.

• Benet

puffa lite

Nån som är av annan åsikt??

• Benet

en sista puff.....

Svar på tråden "Vändbar" bilstol eller inte, hur har ni tänkt?