• Anonym

Tystnadsplikt - vad får man säja?

Någon som vet vad som gäller angående tystnadsplikten.
    Får man berätta om något känsligt som hänt på arbetet till någon man litar på, tex man/fru sålänge man inte nämner namn?

• Svar på tråden Tystnadsplikt - vad får man säja?
  • Anonym (mmm)

jag jobbar också inom den kommunala sektorn.
    Om man inte kunde ladda ur hemma hur skulle man då orka med sitt jobb undrar jag.
    Om jag skulle knipa som en mussla här hemma så skulle jag ju gå under.
    Inga namn som sagt men att prata med sin käresta måste man ju.
    Jag har full förståelse.
    K R A M på dig

• Brin

Man får inte prata om något som kan vara till men för en individ till en person som inte är 'behörig' att ta del av information.

Så som jag tolkar det så får man INTE "berätta om något känsligt som hänt på arbetet till någon man litar på, tex man/fru sålänge man inte nämner namn?"

• Anonym (mmm)

Brin... Jobbar du själv inom den kommunala sektorn,eller lanstinget?

• Anonym

jobbar också inom kommunala - och skulle inte heller klara av att inte få ventilera sig när man kommer hem... precis som anonym säger: så länge man inte nämner några namn måste det vara ok!

• Anonym

Tack för svar. Och kram. (det är inget personligt dilemma, behöver veta av annan anledning)
    Är det någon som är säker på vad som gäller?

• Brin

mmm... Jag arbetar inom den kommunala sektorn.

Förstår precis vad ni alla menar med att man behöver ventilera. Det gör även jag. Jag ventilerar till mina kollegor. Inte bara för att inte bryta mot tystnadplikten utan för att de är insatt i ärendet och förstår varför jag väljer att uttrycka mig på det vis jag gör.

• Anonym (mmm)

TS-om vi nu är anonyma ändå,så berätta inte vad som hänt utan situationen så att säga så ,så ska jag försöka säga nåt klokt

• Anonym

Egentligen tror jag det stämmer som Brin skriver: att man inte för prata med någon utomstående. Men fy va jobbigt!

• Miss USA
    Anonym skrev 2007-03-14 21:05:38 följande:
    Någon som vet vad som gäller angående tystnadsplikten.Får man berätta om något känsligt som hänt på arbetet till någon man litar på, tex man/fru sålänge man inte nämner namn?
    Det beror nog på om man/fru lätt kan identifiera vem det handlar om.
    Jag arbetar inom statlig sektor och jag säger inget om saker som har hänt på mitt jobb till min man. Utenom vad som tex har hänt mina kollegor eller mig på tex kafferasten.
    Snart ska jag sluta mata puma
  • animamea

Det är helt ok att berätta om en jobbig situation hemma, så länge man inte nämner namn eller berättar saker som gör att någon kan lista ut vem man pratar om. Det får inte finnas risk för att den klient/patient/annat som saken rör blir identifierad. Det kan t ex vara problem att prata om saker hemma om man inte har så många klienter och den person man pratar om vet precis vilka klienter man har.

Jag jobbar på en anstalt bl a med sekretessfrågor, om någon undrar.

Svar på tråden Tystnadsplikt - vad får man säja?