• Marelb

Information för blivande donatorer?

La in detta under övrigt men lägger in det här i stället.

Jag skulle vilja få mer information om hur det är att vara donator. Äggdonator tänker jag på då... Vet inte om det är rätt grupp att skriva under. Det hör ju liksom till svårt att få barn men ändå inte eftersom det igentligen är tvärt om för min del. Därav mina funderingar. Jag har funderat på detta länge, läst några artiklar om det och så. Jag vet att jag kan ringa kvinnokliniken på sjukhuset och anmäla intresse för äggdonation men jag känner att det ändå vore intressant med mer information innan. Har någon kanske blivit gravid med hjälp av äggdonation och vet lite vad det innebär att vara donator, eller åtminstone hur det går till och så...

• Svar på tråden Information för blivande donatorer?
  • lillithsmamma

står lite in min blogg ang donera om du är nyfiken :)

• Marelb

Har kommit på några frågor.

För det första så när man håller på med sprutor och så, måste man väl helt avstå från sex då? Vore kanske inte smart att bli gravid med 10 mogna ägg? Eller mår man så dåligt att man inte ens tänker tanken?
    Sen undrar jag ifall det är så att om ett mottagarpar har en "egen donator", hur pass mycket framåt i kön hamnar man då? Är det kö då över huvud taget?

Har pratat en del med min man om detta nu och han är positiv vilket känns skönt. Jag tyckte att han kan väl också bli donator! Det är nog ingen omöjlighet det heller...

Det var väl allt för denna gången!

• Fiaflopp

MAn bör avstå från sex,speciellt som att en donator är fertil och ca 10 ägg vill du inte bära på som blir befruktade antar jag....hihi Flört

Vi har "egen" donator som hjälper oss fram i kön och istället för att få vänta minst 3 år så blir kön ca 1 år ch det beror endast på at donatorn måste lämna blodprover med 6 månaders melanrum.
    Det är en oerhörd känsla att fina någon som är villig att hjälpa oss fram i kön på detta sätt,det går inte att beskriva...
    Vi vet inte hur vi ska kunna tacka våran donator ännu,hur tackar man någon för livet....

Det går till för donatorn ungefär som för oss som enomgått ivf,dvs först sprayar man,sen är det små injekrioner i magen något vul blir det också i behandlinen för at se om du är nedreglerad och sen under srytperioden se hur dna äggblåsor ser ut till storlek och antal,sen äggplock för er men där är det stopp,då har du bidragit med det vackraste som finns för oss (än så länge Flört,om det blir bebis så blir ju det det vackraste).

• Marelb

Tack för svar! Jo jag förstog väl att man inte kan ha sex... hur dum får man vara, ha ha...
    Det där med kön lät ju himla bra. 3 år är ju alldeles för länge! Har nämligen en kompis som ev. skulle kunna genomgå ägg el. spermadonation för att bli gravid. Men de vet inte säkert än... Hon blev ju glad när jag sa att jag funderar på detta och har så gjort i flera år. Det är ju inget som kommer plötsligt. Skulle man på detta sätt liksom slå två flugor i en smäll, hjälpa våra kompisar i kön och hjälpa ett okänt par så är det ju ännu bättre! Men jag vill ju veta så mycket som möjligt men jag börjar få ett hum om det nu tycker jag.

• Fiaflopp

Du är en ängel som funderar på detta ska du veta,det är enormt svårt att förklara hur det känns att vara på "min" sida och oerhört  jobbigt,det ä rlika svårt att fårstå hur vi känner det som det är att försöka förstå...

Din väninna är lycklig som har dig!!

Vill du veta mer så fråga bara...

• Thaibebis

Vill bara säga, tänk vad underbar du är som kan tänka dig att hjälpa andra. Större hjärta får man leta efter.

En STOR ROS den finaste av alla vill jag ge till er alla där ute som kan tänka sig att hjälpa andra.

Kram

• Fiaflopp

Ja visst är dom,de som hjälper oss som behöver...finner inga ord!
    Jag jälv var ju med om något hemskt för lite sen men nu så fann jag en ny ängel!

• Marelb

Tack tack... Självklart vill jag hjälpa till. Det känns nästan som en skyldighet efter hur lätt våra barn har blivit till. Önskar att det kunde vara så för alla! Vi får väl se när det blir bara. Har ju lite längtan efter ett barn till först. Men jag är ju 28 nu så jag hinner ju innan jag är 36 i alla fall!

• kantarellkisse

Jag funderar på en sak... Fungerar det likadant om man tex använder sig av Finland. Att man kan ta med en egen donator och på så sätt gå före i kön? Än är det inte aktuellt för min del eftersom jag är mitt uppe i donatorinsemination. Men troligen är det inga fel på äggen, och kan jag ta emot borde jag ju också kunna ge... Men Sverige och jag som ensamstående har ingen jättebra relation och därför funderar jag närmast på Finland eller möjligen Danmark, länderna som hjälper oss ensamstående med DI när Sverige slängt igen dörren tills vidare. Men om jag sedan tänker mig att donera när jag själv fått mitt längtansbarn (om det kommer...), känns det ju som "lika bra" att hitta ett någon att lyfta framåt när jag ändå är igång.

• Mjölk
    Marelb skrev 2007-03-14 22:35:44 följande:
    La in detta under övrigt men lägger in det här i stället. Jag skulle vilja få mer information om hur det är att vara donator. Äggdonator tänker jag på då... Vet inte om det är rätt grupp att skriva under. Det hör ju liksom till svårt att få barn men ändå inte eftersom det igentligen är tvärt om för min del. Därav mina funderingar. Jag har funderat på detta länge, läst några artiklar om det och så. Jag vet att jag kan ringa kvinnokliniken på sjukhuset och anmäla intresse för äggdonation men jag känner att det ändå vore intressant med mer information innan. Har någon kanske blivit gravid med hjälp av äggdonation och vet lite vad det innebär att vara donator, eller åtminstone hur det går till och så...
    Hej! Jag kanske inte har så mycket information att komma med än, men ska själv bli donator om allt går vägen. Det blir väl till hösten i så fall. Jag ska få mer information när jag träffar läkare och kurator i juni. Det skulle vara skoj att ha någon att prata med som sitter i samma sits. Vi kanske kan "pratas" vid här på FL?

Startade en liten tråd idag förresten:

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21205406.html
Svar på tråden Information för blivande donatorer?