• Anonym (Fd rökare)

Ökade du i vikt av att sluta röka?

Slutade att röka under gravididteten, och nu går jag inte ned i vikt! Jag småäter INTE istället för att röka, men ändå.

Finns det någon som slutat röka UTAN att gå upp i vikt?

Och ni som gick upp i vikt, kan det ha berott på småätande, eller är det så jävligt att ämnesomsättningen verkligen sjunker?

• Svar på tråden Ökade du i vikt av att sluta röka?
  • Dreamsmiley

Jag har börjat såäta efter jag slutade,Har alltid varit sugen på sött men då kunde jag gå ut och ta en ciggaret istället, men nu ha rjag itne det så då tar jag ngt sött istället..har verkligen gått upp i vikt.

• krikkan

smart o sluta röka närman blir gravid.. då gårman juh ändå upp i vikt.. de har jag gjort *inte ett dugg sugen på cigaretter.. **tjock och nöjd* v 36

• Edstrom

Jag småäter inte mer nu än vad jag gjorde tidigare, men har gått upp mycket!

Hur lång tid efter man slutat röka bör ämnesomsättningen vara normal igen?

• k girl

Jo, ämnesomsättningen minskar lite. Men jag gick inte upp mer än 2-3 kilo sedan jag slutade röka.

• Tussetösen

nix... inte ett enda gram

• Anonym

+ 15 kg.

Allt smakade ju så gott. Mat och alla kryddor. Mmmm.

Har gått ner allt igen. Men när jag väl var nere så började jag röka igen. Suck.

• Anonym

Jag gick upp 5-6 kg. allt var så mycket godare också!

Men det var värt varenda gram, hellre fet än illaluktande

När man röker sjunker ämnesomsättningen lite, när man sen slutar återgår den till det normala. Den ökar alltså egentligen inte när man slutar utan stabiliseras till normal.

Ps. en av de miljoner gånger jag slutat så började jag jogga ca 3km 3 ggr i veckan, gick då ner i sámband med att jag slutade!!

• Kiltis

Jag åt inte mer när jag slutade röka men gick ändå upp, eller rättare sagt jag gick inte ner i vikt (försökte gå ner ett par kg) Jag tränade extra mycket och åt sundare än vanligt men icke, grrrrrrrr.
    Jag blev så desperat att jag började röka igen. Syndade direkt med godis och mat men gick ändå ner 2 kg bums. Taskigt men sant.

Sen var jag ju tvungen att sluta röka när jag blev gravid och jäklar vad jag gick upp i vikt. 28 kg slutade det på
    Och det går låååångsamt nedåt numera tyvärr.

• junibarn76

Nej inte ett dugg. Jag har väldigt känsligt blodsocker och min läkare förklarade att varje cigarett är en kick för blodsockret, ungefär som att käka lite godis. Det var alltså som att käka godis 10 gånger per dag!

När jag slutade så slutade även mitt blodsocker att gå i vågor så jag var inte det minsta sugen på att småäta.

Helt perfekt

• ConcreteAngel

jag gick upp en massa... fast jag försökte tänka mig för!!! så himla tråkigt...

• superasstess

jag gick upp 15 kg av att sluta röka, men det berode mest på att jag blev fruktansvärt godissugen och att mitt blodsocker värde blev lägre så att jag åt mer än normalt.

Svar på tråden Ökade du i vikt av att sluta röka?