• Nadia

Mutahäktenskapet

Nu måste jag fråga. Läste om detta Mutah(tillfälliga)äktenskap i omskärelsetråden. Vet inte om det finns några shiamuslimer som "hänger" här i religionstrådarna men jag hoppas iaf på svar. Var kan man hitta stöd för att Mutahäktenskapet är tillåtet (I Koran och Sunna)? Och jag läste att det inte är alla shiamuslimer som använder sig av detta. Varför? Nån som vet? Och finns det även grupper inom sunni som använder detta, eller gäller det bara för shia?
    Mvh Nadia

• Svar på tråden Mutahäktenskapet
  • Jennyrockar

Blöev nyfiken, vad innebär det mer än att det är tillfälligt? Å hur länge är tillfälligt?

~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • Nadia

Var det ingen som visste nåt om mina frågor här?

• Halal

Nadia

Jag kan inte svara for hur shia gor ar inte tillrackligt insatt i larorna.

Men har last om att det finns sunni som utovar det, minns inte om det ar i Malaysia....? men utan att det finns stod for det i Islams kallor.

Det var tillatet under en kort tid under Islams intrade men forbjods sedan for alltid.

Hadith (aterberattelse) fran Muslim,
    Book 008, Number 3265:
    Muhammad b. 'Ali narrated on the authority of his father 'Ali that Allah's Apostle (may peace be upon him) on the Day of Khaibar PROHIBITED FOR EVER the contracting of temporary marriage....

Det finns flera ahaidith (aterberattelser) som berattar detsamma dar det ocksa namns att forbudet galler tills Domedagen.

Sa detta ar val jamforbart med att det finns muslimer som begar brott, anvander droger, begar aktenskapsbrott osv. Det ar ting som gors utanfor Islams ramar och tillatelse.

• Nadia

Tusen tack för att du svarade halal!

• JojjeSkrutten

"Sa detta ar val jamforbart med att det finns muslimer som begar brott, anvander droger, begar aktenskapsbrott osv. Det ar ting som gors utanfor Islams ramar och tillatelse."

Jag anser inte att det där är en rättvis jämförelse faktiskt! Sajed Nasrallah (Libanon) har okejat mutaa, speciellt för ungdomar som är i början av en bekantskapsfas. De får vara tillsammans, men ej ha fullbordat sex. Jag tror inte att en respekterad man som Nasrallah okejar anv. av droger och äktenskapsbrott. Frågan om droger och äktenskapsbrott har väl aldrig varit en diskussionsfråga inom islam, de är glasklara brott. Men att gifta sig tillfälligt, är precis som ett vanligt äktenskap, skillnaden är att det är tidsbegränsat...om man så önskar! Jag ser inget brott i den handlingen, så länge den utövas med gott syfte.

• Jambosana

Muta'a är ett äktenskap som ingås utan att registrera det. Sker i sunnimuslimska länder. Det som händer är att vid skilsmässa eller mannens död får kvinnan ingenting. Muta'a är också ett praktiskt sätt att "gifta" sig med en andra hustru utan att frun nr 1 får veta något.

I Iran (shia) tillämpas sighe-äktenskap, dvs tidsbestämda äktenskap. Själva tiden för hur lång tid äktenskapet ska gälla skrivs in i äktenskapskontraktet, vilket inte sker i muta'a-äktenskap.

• Halal

JojjeSkrutten

For mig ar det ointressant vad Nasrallah okejat - jag bryr mig om vad Allah och Hans profet sagt i fragan. DET ar ok for mig. Mitt val.

• Halal

Jambosana

''Muta'a är ett äktenskap som ingås utan att registrera det. Sker i sunnimuslimska länder. Det som händer är att vid skilsmässa eller mannens död får kvinnan ingenting. Muta'a är också ett praktiskt sätt att "gifta" sig med en andra hustru utan att frun nr 1 får veta något. ''

Hur arv fordelas i Islam ar klarlagt i Koranen. Och det finns inte nagot utrymme for 'kvinnan far ingenting' vilket tydligt och klart visar att den har typen av aktenskap inte ar tillatna.

Att skilja pa vad Islam sager och muslimer gor ar som alltid i fokus.

• Jambosana

Nej, just det, muta'a är egentligen inte tillåtna lagligt i många sunnimuslimska länder, men folk gör det ändå.

Svar på tråden Mutahäktenskapet