• Laisen80

Blommor i barnrummet?

Är det farligt för bebben om man har blommor/blomma i fönstret i barnrummet?
    Har ni hört något om det?

• Svar på tråden Blommor i barnrummet?
  • Lola Jämtland

Varför skulle det vara farligt?

//2007-here I come!
  • Gumlan

vi har alltid haft blommor överallt...

• Novus

Så länge det inte är giftiga blommor som de får tag på att äta, så är det ju ingen fara

• Lola Jämtland

Skulle det vara mer farligt med blommor i barnrummet än i övriga hemmet?

Novus skrev 2007-03-15 09:33:49 följande:
    Så länge det inte är giftiga blommor som de får tag på att äta, så är det ju ingen fara
    Exakt.....
    //2007-here I come!
  • Ananaspaj

Som jag skrev i ett felaktigt inlägg men...man SKA ha blommor i sovrummet ju, de hjälper till att ta hand om den giftiga koldioxiden som vi människor andas ut, av den gör växterna syre till oss manniskor. Fiffigt va? Kolla i blomsterhandeln, jag hittade en broschyr med tips på vilka växter som tillverkar mest syre! Men håller med de andra, undvik giftiga som bäbis så smånngom kan få tag på..

• Laisen80

Det var nämligen någon som sett att jag hade det på mina bilder i galleriet, och påpekat att det hade något med syret att göra , hon hade hört det bara, jag blev nyfiken kolla hur det var?

Man kanske inte ska ha jätteluktiga blommor pga av allergirisk kan jag tänka mig, men bladblommor borde väl gå bra?

• Ananaspaj

Gröna växter är de som gör mest syre till oss, det är rätt, men det finns såna kallor och en typ av ananasväxt som både har blommor, gör mycket syre och inte luktar! Kram.

• Lola Jämtland
    Laisen80 skrev 2007-03-15 09:43:08 följande:
    Det var nämligen någon som sett att jag hade det på mina bilder i galleriet, och påpekat att det hade något med syret att göra , hon hade hört det bara, jag blev nyfiken kolla hur det var?Man kanske inte ska ha jätteluktiga blommor pga av allergirisk kan jag tänka mig, men bladblommor borde väl gå bra?
    Menade de den endaste lilla blomman som står i fönstret i barnrummet?
    //2007-here I come!
  • Lola Jämtland

2 små rackare är det nog men iaf...de gör ingen skada!

//2007-here I come!
  • Laisen80

Jo, de som syntes på bilden.
    Tack för svar, jag tror jag vågar ha kvar mina blommor i alla fall då.

• beba

Det var jag som skrev om blommor. De tillverkar syre på dan (fotosyntes) och förbrukar syre på natten (andning). När de andas på natten släpper de ut koldioxid (CO2), precis som vi människor. Så varför utsättas för syrefattigare luft, när man kan undvika det. Det är säkert inte farligare än att fler personer sov i samma rum, men varför utsättas. Man vill ha frisk luft när man sover, eller?!

• adrenalin
    Laisen80 skrev 2007-03-15 09:50:52 följande:
    Jo, de som syntes på bilden. Tack för svar, jag tror jag vågar ha kvar mina blommor i alla fall då.
    hehe, ja man vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta.. men le är väl vad man kanske ska göra. Skulle dom där blommorna göra något? ja folk kommer ju med sina åsikter gällande allt möjligt konstigt som inte är bra för barnet
    burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • chihiro

Jag väljer att skratta - det där var faktiskt den löjligaste nojan jag hört på länge. Stackars vår bebis som kommer att dela rum med två vuxna och *flämt* _tre_ krukväxter. Tack för ett gott skratt!

• Squeezetoy

Alltså, i ett sovrum så är det ju jättebra att ha växter som t ex fredskalla och ampellijor eftersom de renar luften, inte bara så koldioxid utan även på andra ämnen.

• Lola Jämtland
    beba skrev 2007-03-15 21:12:56 följande:
    Det var jag som skrev om blommor. De tillverkar syre på dan (fotosyntes) och förbrukar syre på natten (andning). När de andas på natten släpper de ut koldioxid (CO2), precis som vi människor. Så varför utsättas för syrefattigare luft, när man kan undvika det. Det är säkert inte farligare än att fler personer sov i samma rum, men varför utsättas. Man vill ha frisk luft när man sover, eller?!
    Om man ska tänka på allt sånt där undrar jag en sak;
    hur vågar folk röra sig utomhus med tanke på alla utsläpp o avgaser i luften?
    //2007-here I come!
  • beba

Ja ja, allt är faktiskt inte svart och vitt. Tack och lov så finns det lite färger på tillvaron. Har aldrig sagt att det är farligt med blommor i sovrummet. Ingen har nån gång dött av det och kommer aldrig göra det heller. Man serverar lite fakta, sen är det upp till var och en att göra som de vill, eller hur?! Ingen har dött av lite kunskap, så det är ingen anledning att hetsa upp sig, Lola!!!!!!!!!!!!!

• Lola Jämtland
    beba skrev 2007-03-16 12:43:21 följande:
    Ja ja, allt är faktiskt inte svart och vitt. Tack och lov så finns det lite färger på tillvaron. Har aldrig sagt att det är farligt med blommor i sovrummet. Ingen har nån gång dött av det och kommer aldrig göra det heller. Man serverar lite fakta, sen är det upp till var och en att göra som de vill, eller hur?! Ingen har dött av lite kunskap, så det är ingen anledning att hetsa upp sig, Lola!!!!!!!!!!!!!
    Hetsa upp sig?
    Vem är det som använder typ 14 utropstecken? Inte jag iaf.
    //2007-here I come!
Svar på tråden Blommor i barnrummet?