• SolOchSnö

Hur ska nya jeans sitta?

Här är en fråga för klädkunniga. Jag borde veta svaret men jag har inte haft jeans på flera år

Jag vet att stretchjeans ska sitta så tight som möjligt när man provar dem men hur är det med jeans utan stretch? Ska de sitta jättetight eller inte?

Jag provade ett par vanliga jeans som jag gillade (medelhög midja och bootcut). Om jag tar den minsta storlek jag kan ha så sitter de tight över lår och bak men midjan är normalvid. Om jag tar en storlek större blir de förstås inte lika tighta men midjan är lite för vid.

Jag frågade en som jobbar i affären och hon sa att den mindre storleken såg bra ut. Men jag har läst någonstans att jeans inte ska vara för tighta för de slits snabbt i grensömmarna om de utsätts för konstant sträckning (?).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-15 10:03:51:
    Det här såg ju helknasigt ut!
    Det skulle inte vara en ledsen gubbe som symbol utan ett ?

• Svar på tråden Hur ska nya jeans sitta?
  • Megalomania

Oavsett om det är stretch eller inte så töjer de sig när du har dem på dig, de behåller inte formen som de har när de är nya, att tänka på är dock att de drar ihop sig aningen vid tvätt, men jag brukar försöka med så lite storklek som jag kan få på mig fast samtidigt tänka på hur de blir efter tvätt.

• Raven74

Jag köpte ett par jeans utan stretch från ellos o tog den strl jag brukar ha.

visserligen har jag gått ner 5 kg men byxorna hänger efter att man har använt dem ett par ggr.
    Sitter skitsnyggt efter att dem e nytvättade.

så ta den mindre strl, dem töjer sig

• kurteva

Jag brukar köpa ganska tighta Jeans. De brukar ju töja ut sig lite när man haft dem ett par dagar. Köp det mindre paret tycker jag. Du kommer ju kanppast ha dem ofta om midjan är lite för stor!

Varför man ska köpa stretchjeans supertighta är för att när vi tvättar och har sköljmedel så förstörs "stretchfibrerna" och de drar inte ihop sig lika mkt som de skulle.

• emmye

Ta alltid en stl mindre. för jeans töjer sig en stl nästan...

"Det underlättar att vara lite knäpp"
  • blonde redhead

Alltid jätte tighta Jeans köper jag. De töjer sig direkt och ser då int ekloka ut. De ska nästan inte gå att knäppa i affären

Tror inte de slits mer för att de är tighta. Har jag aldrig varit med om..

• SolOchSnö

Tack för råden om att köpa tighta jeans

Den mindre storleken var så tight att det tog emot när jag lyfte knät framför mig (om ni förstår hur jag menar). Jag fick dra i dem ganska mycket för att stänga knappen men när jag hade stängt knapp och dragkedja såg det inte för trångt ut. Är det OK?

Jag är lite orolig att jeansen kommer att töja sig ojämnt och se konstiga ut om jag tar för liten storlek. Midjan var som sagt lagom på den mindre storleken. Jag skulle kunna byta modell men det är den bästa jag har hittat.

• leam

Någon som såg Seinfeld i går, onsdag?

Kramer hade köpt supertajta jeans som inte gick att ta av och som fick honom att gå som Frankenstein.
    Riktigt SÅ tajta behöver de inte vara men ta den mindre storleken för de töjer sig.
    Jeanskännare påstår att man ska ha jeansen under så lång tid som möjligt (ett halvår har jag hört men det låter länge) innan man tvättar dem för första gången för att de ska få bästa möjliga form.

Svar på tråden Hur ska nya jeans sitta?