• Miiiaaa

Recept med Köttfärs?

Jag är så TRÖTT på köttfärs? Men nu är det så att det är det enda jag har i frysen!

Behöver hjälp med recept som innehåller köttfärs, och då vill jag INTE ha recept på:
    Köttfärssås
    Köttfärslimpa
    Biffar
    Köttbullar.

Allt annat mottages tacksamt!
    Gärna nån köttfärsgryta med ris till! Är sugen på ris!

• Svar på tråden Recept med Köttfärs?
  • RonjaRovardotter

Har du taco mix hemma? Gör en egen chili con carne. Svinigt gott, och man kan ha ris till.

• Whilda

Tacopaj

500 g köttfärs
    1 lök
    1 vitlöksklyfta

Tacomix

krossade tomater  ( bryn  allt detta )

pajdeg

häll upp i formen,
    skiva färska tomater och ev. fina lökringar uppepå
    och gillar ni stark mat är det även gott att ha Jalapenjos på.
    och strö lite riven ost över

in i ugn ca 40 minuter på 225 grader

Serveras med sallad

• LilJ

köttfärsgryta blir väl som köttfrsås men serveras med ris ist?!
    gör en köttfärsås/gryta på annat än vad du har i vanliga köttfärsåsen, kanske majs, champonjoner, paprika grädde/creme fraiche, soya. vad som helst.

eller så gör du köttfärspaj eller tacopaj/tacogratäng eller bara tacos eller enchiladas. eller gör potatisgratäng blandad med köttfärs ELLER lasagne!

• Miiiaaa

Min sambo gillar inte tacokryddsmaken!

Jga älskar tacos, jag hade gjort det direkt om han inte vore hemma!

köttfärsgryta vore nått...

• Whilda

Om du har formfranska hem så är det jätte gott att göra en "låssas köttfärslimpa "

Gör ett snitt uppepå formfranskan
    så att du kan gröpa ur allt bröd

bryn köttfärs
    lite krossade tomater
    cremefraiche med valfri smak
    vitlök
    lök
    salt och peppar

fyll franskan med den brynta köttfärsen
    och gratinera med ost.

In i ugnen i ca 10- 15 minuter

serveras med sallad.

Supergott

• Gisse the one

Långa köttbullar på spett!

Nötfärs 500 gr
    1 ägg
    Fetaost
    Salt
    Svartpeppar
    Oregano
    Basilika

Blanda smeten, gör långa köttbullar, trä dom på blöttlagda grillspett av trä.

Grilla i ugnen på galler som penslats med olivolja, tills de är jämnt brynta, vänd dom ibland.

Servera med ris, viktväktar creme fraiche och sallad, vatten att dricka.

*Kärleken är en makt och inte en vilja, den faller lika lätt på lort som på en lilja*
  • uniMog

Köttfärsgryta med ris: ------------------------ bryn köttfärs i en kastrull (eller häll över i en kastrull...) häll i champinjoner, majs, bambuskott och/ellerandra grönsaker du gillar Häll på passerade tomater och krydda efter egen smak Häll i nötter av valfri sort och paprikabitar Blanda ev. i ett par matskedar turkisk yoghurt eller fraiche strax innan servering Servera med ris

Nullus Anxietus
  • uniMog

Eller köttfärspaj: Gör en STARK köttfärssås gärna med chilisås. Den måste vara rätt tjock Lägg i ett pajskal Häll över äggstanning (gärna på grädde)

Nullus Anxietus
  • Miiiaaa

Pejgan.
    Ska nog testa din gryta med ris.

Blev sugen på bambuskott!

• uniMog

..som alla ser funkar inte radbrytningar för mig just nu

Nullus Anxietus
  • Bonus

Har ett recept:
    ½ kg köttfärs
    1-2 msk aromat
    Blandas och rulla ut till en tjock korv Ställ i kylskåpet 1 timma (om man hinner med) Skär i 1½-2 cm tjocka skivor stek dem och slå på mat grädde låt puttra en 15 min. Klart att servera med ris och brocoli. Mumms.

• Ananaspaj

Dillfärs! Gott med ris, pasta eller potatis. Fräs färs ca 500g, lökpulver vit eller svartpeppar, halv buljongtärning, häll på 2 dl valfri grädde och en burk fraiche. Salta med ca 1-2 msk kinesisk soja, häll i ett paket fryst dill, smaka av.

• Miiiaaa

Dillfärs, låter smaksens, ska tänka på det! Men jag har ingen dill hemma!

• Komzi

Stek köttfärs med lök, krossade tomater, vitlök salt o peppar. (eller vad man nu vill..)
    Skala o skiva potatis.
    Lägg lite av köttfärsen i en ungssäkerform, på med potatisar, köttfärs, potatis osv. Häll över grädde o överst lite ost, in i ugnen. Servera med sallad o bröd!
    Supergott!

Svar på tråden Recept med Köttfärs?