• SolOchSnö

Katten bits och tvättar mitt hår!

Vi har två katter som är 8 månader, en hane och en hona. Vi ska snart kastrera dem.

Hanen är lugn och snäll fast han hittar på en del bus ibland. Honan däremot är inte alls lugn. Hon är väldigt tillgiven och tycker om att sitta i knät men hon biter oss i fingrarna och näsan så hårt att det gör ont. Om hon får vara i sängen på natten så tvättar hon mitt hår och drar loss tussar.

Nu har vi börjat stänga dörren till sovrummet och då står de utanför och jamar. Vi ska hålla ut tills de slutar (det var nog ingen bra ide att låta dem vara i sovrummet i första läget).

Har ni haft någon knasig katt som har tvättat och bitit er så? Har ni något råd?

• Svar på tråden Katten bits och tvättar mitt hår!
  • DaCiss

Det där är ett ömhetsbevis av katten. Då den blir riktigt till sig och upphetsad så den inte vet vad den ska göra av känslorna så smånaggas den lite. Helt normalt har haft flera katter som hållt på så där. Men är det besvärligt får man ju markera lugnt för katten att det inte är ok för er att behandlas så där.

Men från kattens sida visar den bara hur mycket den tycker om er

• DaCiss

Sen så kan katter ha ett tvångsbeteende vad gäller att slicka på vissa föremål. Speciellt garnmaterial. Vi har en som slickar på sådant och det kan bli lite tvångsmässigt.

Den andra av våra har fetish på silikon. Han äter upp allt av det materialet

• Miafia33

Min katt slickar också mig i håret ibland och även på öronsnibben. Helt klart ett tecken på på kärlek.

Om katterna har varit i sovrummet tidigare förstår dom såklart inte varför dom inte får vara där nu.

Katter gillar inte stängda dörrar, jag skulle inte klara av att lyssna på deras jamande på nätterna. Hur menar du att hon drar ur tussar ur håret?

Gör hon det när hon "tvättar" ditt hår och drar med klorna? Låter roligt även om jag förstår att du inte tycker det är så trevligt

• DaCiss

Vi har en av katterna som snällt tvättar ens hår. Den andra tycker det är kul att leka med det. Han tar alltså och river med munnen riktigt hårt. Så det kan dras ur tussar. Det är en lek för honom i alla fall Ja tycker det är kul att låta han göra det ibland men helt klart vill man inte ha någon som gör det då man ska sova. Då får man säga nej till katten och knuffa ner den ur sängen så den förstår att det där inte får göras. Markera ett nej på något sätt, ha en vattenspruta t ex brevid sängen och spruta på den. Det brukar gå hem för flesta katter men kan ta ett tag innan det riktigt gått. Så man kan få upprepa proceduren ett antal gånger.

• Amicus verus est rara avis

Hej!
    Min egen katt börjar gå mig på nerverna aningen nu. Hon brukar lägga sig i mitt knä o så klappar jag lite. Helt plötsligt hugger hon till o så har man en 5-kilos katt hängande i armen. Innan så kunde hon nafsa lite när hon tyckte det var skönt med klappandet, men nu hugger hon verkligen. Har djupa sår i armarna. Hon gör inte alls likadant på husse, lite märkligt. Jag brukar säga till henne och drar ifrån armen. Gör hon det igen så slänger jag ner henne på golvet. Då går hon över till husse och ligger snällt i hans knä. Jag blir ledsen när hon gör så för jag fattar inte varför. Har kollat om hon hugger när jag klappar henne på något särskilt ställe (om hon har ont eller så) men det spelar ingen roll var det är. Det händer inte varje gång men nästintill.

Angående sovrummet så hade vi ingen dörr det första halvåret, det var en mardröm. Hoppande katter som välter ner allt dom kommer åt är ingen höjdare mitt i natten. Nu har vi dörr och katten var gnällig i ungefär två dagar sedan sov hon gott i vardagsrummet. Numera blir hon tjurig om man sitter i hennes fotölj efter kl 22 på kvällen. Haha.

• Squeezetoy

Jo, det är ett ömhetsbevis från katten. En bekant till mig hade det problemet med att deras katt slickade i håret. När de ändå var hos vetrinären för vaccination så frågade de om beteendet och då sa vetrinären att katten hade "adopterat" dom. Så din katthona har adopterat dig!

Är det jobbigt så måste du markera det och förr eller senare så ger katten upp det beteende, men det kan ta sin lilla tid.

• Miafia33

Vissa katter slickar i håret för att dom tycker det smakar gott. Vi tjejer använder ofta spray eller andra hårprodukter som katten tycker smakar gott.

testa med att köpa ett annat spray om du nu använder hårspray.

• SolOchSnö

Katten drar tussar ur mitt hår när den tvättar det. Ibland tar hon tag med tänderna och drar och vips har hon fått loss en tuss. Hon gör likadant när hon tvättar sig själv så jag antar att hon tycker att det är tovigt.

Men det var ett bra tips att byta hårvårdsprodukter. Jag brukar använda en conditioner som man lämnar i håret och hon är mest intresserad när jag nyss har tvättat håret. Eller också får jag sova med mössa

Men tills vidare får de inte vara i sovrummet på nätterna, jag tror som sagt att de lugnar ner sig så småningom och accepterar att de inte får sova i sängen.

• Ramla

Känner igen det där med att slicka hår. En av våra katter gör det på mig. Det känns som om han drar i håret också och trampar samtidigt med tassarna.
    Han smånafsar ibland även på mig helt plötsligt. Det kan vara på armar och ben. Det känns som om någon sticker med nål.

Enl. veterinären och andra kattkunniga som jag pratat med så är det ömhetsbevis från katten....Skrattande

Svar på tråden Katten bits och tvättar mitt hår!