• Zimlis

Hur "pratar" era hundar/djur med er?

Kan tycka att det är lite halvroligt det här med djuren och deras kommunikationssätt mot oss människor.
    T ex min hund: När hon vill nått så kommer hon alltid fram till mej o glor på mej o jag brukar fråga "Va vill du?" o hon verkar fatta hela innebörden för hon visar alltid vad hon vill.
    Vill hon gå ut så går hon mot dörren, vill hon ha mat går hon till köket, vill hon ha godis går hon till "gotteskåpet"

Vad har era hundar (andra djur) för kommunikationssätt som du vill dela med dej av?

Det kan vara allt från allvarliga situationer till de mest komiska.

• Svar på tråden Hur "pratar" era hundar/djur med er?
  • Birgitta2

Min katt kommer fram och kuttrar. Antingen har hon då lagt en liten leksak vid mina fötter som hon vill att jag nu skall uppmärksamma och som skall apporteras med, eller så är matskålen tom. När hon jamar vill hon prata och då har vi samtal. Dvs jag frågar och svarar (jamar). Även när hon kommer in i ett rum med folk kuttrar hon, vill med andra ord bara hälsa "hej, här kommer jag och vill ha en klapp".

• eisa

Min hund kommer fram och krafsar på mig. Hon gör ungefär lika som din hund TS.

• Zimlis

eisa: de är bra roliga. Har man börjat klappa min hund o man slutar så trycker hon in nosen under handen o talar om att hon minsann vill ha mer gos o kel

• Jacqueline

min hund bara protesterar när man säger till honom att gå och lägga sig..vill han inte så tittar han på mig och gör ett konstigt "brölande" ljud typ moööaaaa...hehhe svårt att förklara men han låter som en brunstig älg eller nått.
    sen så skäller han inte om det inte ringer på dörren..hör han konstiga ljud så "moffar" han till mig istället typ moff moff...låter som hosta.

• Zimlis

Jacqueline: Hehe min hund kan med "moffa" så jag vet precis hur du menar

Nu ska jag berätta en allvarlig sak jag hörde igår.
    En man o hans fru har en am. cocker o denna hund är verkligen frugans hund o följer henne vart hon än går, men så för ett tag sen så ett tu tre hoppade han upp i mannens knä som för att påkalla uppmärksamhet. Frugan berättade att detta aldrig hade hänt tidigare med henne hemma.
    En kort stund efter hunden hoppat upp i mannens knä så drabbades han av en stroke.
    Det var därför hunden hade hoppat upp i mannens knä - han kände att nått va fel o ville göra de uppmärksamma.

• Irme

Min tollare stryker sig runt mina ben som en katt om hon vill kela. Hon gnäller om hon behöver ut för att bajsa (aldrig när hon ska kissa). Hon sitter och glor om hon vill ut, verkligen gloooor tills man uppmärksammar hennes stirrande, då vänder hon huvudet mot dörren.
    Om detta inte funkar, kommer hon fram till mig och lägger huvudet i knät på mig och tittar upp. Viftar på svansen hoppfullt.

När hon är hungrig välter hon omkull sin matskål. Om ingen märker det så puttar hon iväg den över golvet.
    Om hon är törstig så välter hon sin vattenskål, om den är tom. Om den inte är tom, så välter hon inte ut vattnet, utan puttar på matskålen istället.

Hon är riktigt bra på att "muffa" också. Om jag säger till henne att vara tyst när hon skäller, så ligger hon och muffar istället, precis som om hon inte kan låta bli.

Man vet att hon sover hårt när hon ligger på rygg med benen i vädret, då är det svårt att väcka henne :)

Svar på tråden Hur "pratar" era hundar/djur med er?