• Naimas mamma

(fryst) köttfärs som legat framme 2-3 timmar

..Så kommer jag me mera köttfärsfrågor
    Hade tagit fram ett paket köttfärs ur frysen och lagt det på diskbänken så det skulle tina lite innan jag kokade. Det var framme ca 2-3 timmar. Läste sen att man aldrig ska tina köttfärs i rumstemp. Men tror ni de kan va nån fara med köttfärsen nu?
    Är jättenojig när det gäller mat och vill inte ge det till min dotter om det finns risk att den blivit dålig...

• Svar på tråden (fryst) köttfärs som legat framme 2-3 timmar
  • ToZa

Oj det hade jag ingen aning om , Antingen tinar jag den i rumstempratur eller i en bunke med vatten... Har alltid gjort det ! men har ingen aning, hjälper dig att puffa :)

Puff puff ! :)

• Kazoo

Äh, du har väl inte dött hittills, eller?

• Essa01

jag tinar alltid min köttfärs så.....

• Essa01

Ät du den med gott samvete....

• Belana

Det låter inte så farligt. Koka den i 5 minuter när du tillagar, så är du helt säker.

• bufflund

Kan aldrig tro att det är hälsofarligt. Tillaga den väl som alltid bara.

• SusanneSJ

Händer för jämt och ständigt att jag tinar färs så och inte har vi blivit sjuka iaf! Visserligen brukar inte hela färsen tina iaf. Det viktigaste är ju att den inte ligger för länge

• Naimas mamma

Va skönt! Nä jag brukar sällan göra köttfärs till mej själv så jag vet inte..Gör jag det så har jag aldrig fryst köttfärs..
    hade det varit jag som skulle äta den skulle jag nog inte fundera lika mycket...Vill ju inte ge min dotter matförgiftning så de är väl bättre att fråga!

• Ylwis

behöver inte oroa dig, antingen tinar jag det på diskbänken i rumstemp eller i diskhon i vaten har inte fött än och min mamma gjorde alltid så så ingen fara.

Mamma till Alvyn 051015
  • Plutterhulda

Tror inte att den är farligt. Bara man tilllagar den ordentligt, men det gäller ju all mat. Bakterier kokar väl bort. Mankanju tina i micro...vad är egentligen skillnaden?

• Rusty

Det är bättre för köttets kvalitet ju långsammare det får tina. Kylskåp är bäst, rumstemperatur mittemellan och vattenbad sämst. Men köttet blir inte farligt att äta och om du skall koka det tror jag inte du märker nån skillnad alls.

Däremot är det ju inte bra om köttet får ligga framme så länge att det inte bara tinar utan blir varmt och får ligga varmt länge, då kan bakterierna frodas.

• BenjaminSyrsa

det är absolut ingen fara. Själv brukar jag tina i rumstemp och jag har aldrig märkt av något på pojken.

Vi gjorde även alltid så på värdshuset som jag jobbat på.

Det bildas kanske mer bakterier om man tinar i rumstemp än i kylen men procenthalten av ökning av bakterier är väldigt minimal.

Sen beror det på hur länge du haft köttet framme. 2-3 timmat är ingen fara.

Laga iordning maten till lilltjejen din med gott samvete =)

• cleopatra2

Jag har ett lite tips till dig
    Platta till köttfärsen innan du fryser ner den,då tinar det jättesnabbt
    Och jag tinar det också ofta i rumstemparatur
    Min svärmor har det till och med står färdigt på spisen i många timmar,och vi har aldrig varit sjuk eller dött av det.

Svar på tråden (fryst) köttfärs som legat framme 2-3 timmar