Samarin
Hej!
Jag har sådan fruktansvärd halsbränna varje dag. Jag dricker Samarin och då går det över på en gång. Är det någon fara att dricka ett glas varje dag?
Tack på förhand!
Hej!
Jag har sådan fruktansvärd halsbränna varje dag. Jag dricker Samarin och då går det över på en gång. Är det någon fara att dricka ett glas varje dag?
Tack på förhand!
Jag dricker också samarin när min halsbränna sätter igång och vad jag vet så är det ingen fara..
Rennie tuggtabletter på apotektet fungerar också jättebra och när jag var gravid kunde man ta de mot halsbränna men för säkerhets skull kan man kolla det på FASS hemsida.
Kram
Hej hej!
Vad jag har hört så ska det inte vara farligt, jag dricker också ett glas då och då mot halsbrännan - den är ju INTE rolig precis!
Någon annan som vet mer exakt om det är bra eller ej?
Kram!
Jag blev rekommenderad Gaviscon av min BM, smakar inget vidare men funkar jättebra!
jag blev rekomenerad novalukol eller gaviscon av min bm.... hon rekomenderade inte samarin.... kommer inte ihåg vad det va i som inte va riktigt bra...
Enligt min bm är det ok att ta samarin. Jag dricker själv ca 2 glas om dagen då halsbrännan är som värst. Om det vore farligt hade man nog hört det..
är inte loka å sånt bra mot halsbränna också ?
Ja, det är oki att dricka samarin, ett glas om dagen. Jag drack upp till 6 glas om dagen när jag var gravid med min dotter, men det var ingen fara. Men gaviscon och dom här verkar ju under en längre tid än vad Samarin gör. Loka är bra mot halsbrännan också.
Läst på Samarinpaketet: Inga kända risker vid användning under graviditet och amning.
Det jag hört som är negativt med Samarin och med kolsyrat mineralvatten är att de kan vara blodtryckshöjande. Vet inte om det stämmer eller om det är en "skröna".
// a
Det finns ju samarintabletter också. Ifall man inte har ett glas med vatten att blanda med. Min BM sa att det var helt ofarligt att äta samarin. Jag tycker det funkar bättre än halsbrännatabletter jag testat från apoteket.
//ett tips från en som "missbrukar" samarin
Jag tog samarin då och då under graviditeten men bm sa att man helst skulle ta andra preparat som gaviscon. Detta pga att det är mycket salt i samarin och man då kan samla på sig vatten och få högt blodtryck.
min bm har sagt att det inte e farligt på nåt sätt, men det hjälper inte egentligen mot halsbrännan.. den tar bort den för stunden sen blir den värre när den kommer tillbaka.. pga fruktsalterna.. hon rekomenderade flytande gaviskon (vet ej hur de stavas)