• Fröken85

Emmaljunga Edge Duo Combi - bra eller dålig?

Är det någon som har eller har haft en sån här vagn. Vad tycker ni om den. Har ni någat annat liknande att rekommendera istället? Tacksam för många svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-17 13:33:37:
    Funkar den bra i skogen, grusväg mm.

Är den tung att lyfta?

• Svar på tråden Emmaljunga Edge Duo Combi - bra eller dålig?
  • Dodisens mamma

Jag har en hemma här som väntar på bäsen så vi har ju inte hunnit köra den så mycket än men den känns bra.

• AnniPanni

Vilken årsmodell?
    Jag hade en Emmaljunga Edge Duo 2002 och säger ALDRIG MER. Då hade den handbroms o var livsfarlig. Hade en rejält otäck olycka med den på väg av bussen *ryser*. Men nu är de säkert bra igen. Tunga absolut men det är ju de flesta idag

• Fröken85

Anni: ok, var det bara det med bromsen som va farligt? det är det inte på den nu iallafall. Hur tyckte du den va annars då? Har du testat att köra stigar å grusväg mm?

• zolli

ja den är bra men vi bytte faktiskt nyss för den var så tung! men toppen på grusvägar. Har köpt en cerox nu,modell mindre. Ett bra tips är att tänka på är hur man bor och om man har gott om utrymme. Om du ska lasta den in och ut ur bilen ofta. Man kan heller inte vinkla styret, bara höja det ouu och ner och det vart jag lite irriterad på, men det viktigaste är ju att du tycker om den så kör på den! lycka till!

• Fröken85

zolli: ok, men jag är ganska kort, så det kanske passar mig då?

Någon som tycker det är bättre att ha en kombivagn, med bara mjuklift? För att sen byta till en smidigare sittvagn...?

• tekannan

Vi har en från 2006 och är över lag supernöjda!
    - Liggdelen är högre upp än många andra vagnar vilket gör att man får inte ryggskott varje gång man böjer sig ner till barnet.
    - Vagnen (eller egentligen chassit) är ganska bred men det lär man sig. Hade dock gärna sett den något smalare mellan hjulen.
    - Liggdelen är ganska lång vilket gör att man kan ha barnet sovandes i vagnen (utomhus t.ex.) något längre än de kortare. Vi valde mellan EL edge och citycross/cityjet och det skiljer 7 cm i längden på liggdlen. Edgen är dessutom mer ombonad inuti.
    - Sportchassits hantag (teleskop med vridbart lås) är enl mig värdelöst. Det går inte att dra vagnen upp för trappsteg t.ex. För först kommer hantaget och sen vagnen. Hantaget dras alltså ut i låst läge. Men det är som sagt bara när man t.ex. måste dra vagnen upp för ett rappsteg eller liknande. Detta är det enda vi egentligen är missnöjda med.

Ang promenader i skog och på grusväg har vi inte haft några problem alls. Men det är ju ingen terrängvagn!

• pellepluttskrutt

den är tung och klumpig!

• Tjuffs

vi har en 2002a, vi är nöjda. Bor på landet så det blir mycket promenader på guppiga grusvägar och det funkar bra. Det enda negativa på våran var som sagt handbromsen, men efter att vajern gått av har vi bytt till fotbroms.

Svar på tråden Emmaljunga Edge Duo Combi - bra eller dålig?